DOI: https://doi.org/10.32515/2664-262X.2023.7(38).1.246-252

Модель оптимального складу основних технічних засобів контейнерної транспортно-технологічної системи

В.Г. Загорянський, М.М. Мороз, Т.В. Гайкова

Об авторах

В.Г. Загорянський, доцент, доктор технічних наук, Кременчуцький національний університет імені Михайла Остроградського, м. Кременчук, Україна, e-mail: zagor_vlad@ukr.net, ORCID ID: 0000-0002-5607-7571

М.М. Мороз, професор, доктор технічних наук, Кременчуцький національний університет імені Михайла Остроградського, м. Кременчук, Україна, e-mail: mykolai.moroz@gmail.com, ORCID ID: 0000-0001-6107-1230

Т.В. Гайкова, доцент, кандидат технічних наук, Кременчуцький національний університет імені Михайла Остроградського, м. Кременчук, Україна, e-mail: tanyahaikova@ukr.net, ORCID ID: 0000-0002-6972-3210

Анотація

Метою статті є розробка математичної моделі, що передбачає процедури оптимізації, за допомогою якої можуть бути визначені ефективні типи технічних засобів і їх кількість і структура парку, необхідних для здійснення контейнерних перевезень, в тому числі контейнерів, для коригування корисного навантаження контейнерів. Технічні засоби контейнерної транспортної системи виділені в шість основних видів (елементів), які утворюють єдиний технічний комплекс. При конкретних розрахунках визначення раціонального типажу і параметрів контейнерів, а також структури їх парку для доставки вантажу (вантажів) слід враховувати, чи відповідає типаж і структура парку контейнерів що приймається величинам потрібних (замовних) партій доставки продукції і вносити відповідні поправки значень корисного навантаження контейнера. Для вирішення даної задачі застосована економіко-математична модель технічного комплексу контейнерних перевезень. Для процесу контейнерних перевезень виділена система обмежень математичної моделі, що враховує умови цього процесу. Критерієм ефективності варіанту вибору (цільовою функцією математичної моделі) виступає значення сукупних приведених витрат при їх мінімізації. Виділено чинники, що визначають питомі приведені витрати при перевезенні вантажів з заданими характеристиками в контейнерах з різними параметрами. Запропонований підхід застосований для випадку невідповідності типажу і структури парку контейнерів рекомендованим партіям поставки за масою або об'ємом і запропонована методика коригування корисного навантаження контейнерів. Розглянуто передумови формування та функціонування економічно ефективних контейнерних вантажних перевезень в Україні з використанням автомобільного транспорту. Для вибору раціонального типажу і параметрів основних технічних засобів контейнерної транспортної системи та їх поєднань (структури парків) застосований системний підхід, який супроводжується комплексними техніко-економічними розрахунками. Представляється перспективною розробка по даній моделі алгоритму і програми для оптимізації складу контейнерної транспортно-технологічної системи.

Ключові слова

транспортно-технологічна система, контейнер, модель, оптимізація, витрати, перевезення, технічний засіб

Повний текст:

PDF

Посилання

1. Maritime transport indicators. hbs.unctad.org. Retrieved from https://hbs.unctad.org/maritime-transport-indicators/ [in English].

2. Za rik – na 300-500%. Chomu zletily tsiny na mors'ki perevezennia ta iak tse poznachyt'sia na Ukraini [For a year - by 300-500%. Why did the prices for sea transportation soar and how will this affect Ukraine.]. epravda.com.ua. Retrieved from https://www.epravda.com.ua/publications/2021/08/30/677292/ [in Ukrainian].

3. Kashkanov, A.A. & Rebedajlo, V.M. (2002). Spetsializovanyj rukhomyj sklad avtomobil'noho transportu: konstruktsiia [Specialized rolling stock of road transport: structures]. Vinnytsia: VDTU [in Ukrainian].

4. Teodorovic, D. & Janic, M. (2017). Transportation Engineering: Theory, Practice, and Modeling. New York; London: Butterworth-Heinemann, 894 p. [in English].

5. Korniienko, V.P. (2005). Zastosuvannia informatsijnykh tekhnolohij v modeliuvanni roboty kontejnernoho terminalu dlia velykovantazhnykh kontejneriv [Application of information technologies in modeling the operation of a container terminal for heavy-duty containers]. Nauka v transportnomu vymiri: tezy dopovidej Mizhnarodnoi naukovo-praktychnoi konferentsii (Kyiv, 11–13 travnia 2005 r.). (p.133) [in Ukrainian].

6. D. Z. Shmatko et al. (2020). Orhanizatsiia ta planuvannia avtomobil'nykh vantazhnykh perevezen' [Organization and planning of road freight transportation] . Kam'ians'ke: Dniprov. derzh. tekhn. un-t [in Ukrainian].

7. Moroz M.M. & Zahorians'kyj V.H. (2021). Proektuvannia transportno-tekhnolohichnykh system vantazhnykh perevezen' [Design of transport and technological systems of freight transportation] Kremenchuk: KrNU. Retrieved from http://document.kdu.edu.ua/info_zab/275_907.pdf [in Ukrainian].

8. Hrebennik, I.V. et al. (2022). Optymizatsiia balansnoho i klasternoho komponuvannia ta zavantazhennia kontejneriv [Optimization of balanced and cluster layout and loading of containers] . Kyiv: Naukova dumka [in Ukrainian].

9. Shramenko, N.Yu. & Protsyk, O.P. (2011). Formuvannia resursozberihaiuchoi tekhnolohii funktsionuvannia vantazhnykh terminaliv na osnovi lohistychnykh pryntsypiv [Formation of a resource-saving technology for the functioning of cargo terminals based on logistic principles]. Upravlinnia proektamy, systemnyj analiz i lohistyka. Tekhnichna seriia – Project management, system analysis and logistics. Technical series., Issue 8, 221–224.

10. Radionova, I.F. et al. (2000). Prykladna ekonomika [Applied economics]. Kyiv: ArtEk [in Ukrainian].

11. Viter, N.S. (2014). Formuvannia transportno-tekhnolohichnykh system dostavky vantazhiv u kontejnerakh [Formation of transport and technological systems for the delivery of goods in containers]. Doctor's thesis. Kharkiv [in Ukrainian].

Пристатейна бібліографія ГОСТ

  1. Maritime transport indicators. URL: https://hbs.unctad.org/maritime-transport-indicators/ (дата звернення: 23.02.2023).
  2. За рік – на 300-500%. Чому злетіли ціни на морські перевезення та як це позначиться на Україні. URL: https://www.epravda.com.ua/publications/2021/08/30/677292/ (дата звернення: 23.03.2023).
  3. Кашканов А. А., Ребедайло В. М. Спеціалізований рухомий склад автомобільного транспорту: конструкція. Вінниця: ВДТУ, 2002. 164 с.
  4. Teodorovic D., Janic M. Transportation Engineering: Theory, Practice, and Modeling. New York; London: Butterworth-Heinemann, 2017. 894 p.
  5. Корнієнко В. П. Застосування інформаційних технологій в моделюванні роботи контейнерного терміналу для великовантажних контейнерів. Наука в транспортному вимірі: тези доповідей Міжнар. наук.-практ. конф. (Київ, 11–13 травня 2005 р.). С. 133.
  6. Організація та планування автомобільних вантажних перевезень: монографія / Д. З. Шматко та ін. Кам'янське: Дніпров. держ. техн. ун-т, 2020. 165 с.
  7. Мороз М. М., Загорянський В. Г. Проектування транспортно-технологічних систем вантажних перевезень: навч. посіб. Кременчук: КрНУ, 2021. 205 с. URL: http://document.kdu.edu.ua/info_zab/275_907.pdf (дата звернення: 25.09.2022).
  8. Оптимізація балансного і кластерного компонування та завантаження контейнерів: монографія / І. В. Гребеннік та ін. Київ: Наукова думка, 2022. 212 с.
  9. Шраменко Н. Ю., Процик О. П. Формування ресурсозберігаючої технології функціонування вантажних терміналів на основі логістичних принципів. Управління проектами, системний аналіз і логістика. Технічна серія. 2011. Вип. 8. С. 221–224.
  10. Прикладна економіка / І. Ф. Радіонова та ін. Київ: АртЕк, 2000. 214 с.
  11. Вітер Н. С. Формування транспортно-технологічних систем доставки вантажів у контейнерах: дис. ... канд. техн. наук : 05.22.01 / Харків. нац. автомоб.-дорож. ун-т. Харків, 2014. 157 с.

Copyright (c) 2023 В.Г. Загорянський, М.М. Мороз, Т.В. Гайкова