DOI: https://doi.org/10.32515/2664-262X.2023.7(38).1.3-9

Розробка програмного забезпечення тренажеру з теми «Нормальні алгоритми» дистанційного навчального курсу «Теорія алгоритмів»

О.О. Черненко, Н.С. Руденко, Д.О. Бондар

Об авторах

О.О. Черненко, доцент, кандидат фізико-математичних наук, Полтавський університет економіки і торгівлі, м. Полтава, Україна, e-mail: oksanachernenko7@gmail.com, ORCID ID: 0000-0002-9084-0999

Н.С. Руденко, старший викладач, Полтавський університет економіки і торгівлі, м. Полтава, Україна, e-mail: ninarudenko7@gmail.com, ORCID ID: 0000-0002-3603-8786

Д.О. Бондар, здобувач, Полтавський університет економіки і торгівлі, м. Полтава, Україна, e-mail: eldarychan@gmail.com, ORCID ID: 0009-0005-4317-809X

Анотація

Найважливішим завданням на сьогоднішньому етапі модернізації освіти в Україні є забезпечення якісного навчання під час очної, дистанційної чи змішаної форм для студентів навчальних закладів різного рівня акредитації. Для підвищення засвоєння теоретичного матеріалу та формування професійних компетентностей одним з ефективних методів є використання програм-тренажерів під час навчального процесу. У статті розглянуто процес програмної реалізації тренажеру дистанційного навчального курсу «Теорія алгоритмів». У інтегрованому середовищі NetBeans на мові програмування Java створено програму-тренажер для дистанційного курсу «Теорія алгоритмів». Тренажер реалізовано у вигляді віконної програми, яка не потребує додаткового програмного забезпечення. Дослідження підтверджує, що саме інтерактивні додатки найбільш зрозумілі для користувачів та не потребують пояснень. Стартова сторінка програми містить інформацію про розробника; кнопки переходу до теоретичних відомостей; вибору рівня складності6 легкий, середній та складний; та завершення роботи. Легкий рівень включає у себе 5 запитань теоретичного характеру, у середньому - 3 практичних завдання, у складному - 2 практичних. Вгорі вікна програми знаходиться панель для відображення завдань, в центрі - варіанти або поля для запису відповідей, знизу - дві панелі, перша показує результати відповіді, а інша містить дві кнопки: «Перевірити відповідь» та «Наступне завдання». Задачі досить різноманітні: вибір однієї чи декількох правильних відповідей, завдання на відповідність та введення відповіді з клавіатури. Розроблений програмний продукт виконує навчальну та контролюючу функції. Тренажер інтегровано в систему дистанційного навчання на платформі Moodle Полтавського університету економіки та торгівлі та впроваджено в навчальний процес для використання здобувачам освіти за спеціальністю «Комп’ютерні науки». Інноваційні методи навчання допомагають здобувачам освіти самостійно ліквідувати прогалини у знаннях без використання додаткового аудиторного часу чи викладача.

Ключові слова

навчальний тренажер, освітня діяльність, середовище розробки програм NetBeans IDE, мова програмування Java

Повний текст:

PDF

Посилання

1. Volkova, N.P. (2018). Interaktyvni tekhnolohii navchannia u vyshchii shkoli: navchalno-metodychnyi posibnyk [Interactive learning technologies in higher education: educational and methodological guide]. Dnipro: Universytet imeni Alfreda Nobelia [in Ukrainian]

2. Dotsenko, N. (2018). Zastosuvannia navchalnykh kompiuternykh interaktyvnykh trenazheriv zdobuvachamy vyshchoi osvity inzhenernykh spetsialnostei v umovakh informatsiino-osvitnoho seredovyshcha [The use of educational computer interactive simulators by students of higher education in engineering specialties in the conditions of an informational and educational environment]. Pedahohichni nauky: teoriia, istoriia, innovatsiini tekhnolohii – Pedagogical sciences: theory, history, innovative technologies, 2(76), 118–128 [in Ukrainian].

3. Virk, R. (2019). The Simulation Hypothesis: An MIT Computer Scientist Shows Why AI, Quantum Physics and Eastern Mystics All Agree We Are in a Video Game. Bayview Books, 330 p. [in English].

4. Murray-Smith, D. J. (2015) Testing and Validation of Computer Simulation Models: Principles, Methods and Applications. Springer. 266 p. [in English].

5. Mohamed M Hafez & William E Tavernetti. (2019). Introduction To Computer Simulations for Integrated Stem College Education. WSPC. 234 p. [in English].

6. Vlachopoulos, D. & Makri, A. (2017). The effect of games and simulations on higher education: a systematic literature review. Intertional Journal of Education Technology in Higher Education. Vol.14 (22). Retrieved from https://d-nb.info/1141475928/34 [in English].

7. Chernenko, O.O., Chilikina, T.V. & Olkhovska, O.V. (2021). Rozrobka ta vykorystannia navchalnykh trenazheriv pry pidhotovtsi fakhivtsiv napriamu «Komp`iuterni nauky» [Development and use of educational simulators in the training of specialists in the field of "Computer Sciences"]. Mathematics, physics, mechanics, astronomy, computer science and cybernetics: issues of productive interaction : International scientific and practical conference (Yuly 9-10. 2021. Wloclawek): conference proceedings, Republic of Poland: Baltija Publishing. Pp. 55-59. [in Ukrainian]

8. Olkhovska, O.V. & Sobiborets, O. Iu. (2021) Prohramna realizatsiia elementiv trenazheru z temy «Systemy chyslennia, aryfmetychni operatsii v riznykh systemakh chyslennia» dystsypliny «Arkhitektura obchysliuvalnykh system» [Software implementation of the elements of the simulator on the topic "Calculation systems, arithmetic operations in various calculation systems" of the discipline "Architecture of computing systems"]. The latest information and communication technologies in education: VII Vseukrainska naukovo-praktychna Internet-konferentsia molodykh uchenykh ta studentiv (Poltava, 24-25 lystopada 2021 r.) – VII All-Ukrainian scientific and practical Internet conference of young scientists and students (pp. 141-142). Poltava: PP “Astraia” [in Ukrainian].

9. Bhakat Rohit (2022). Development of software simulator for the cut-off method of the distance learning course Elements of combinatorial optimazation. Computer science and information technologies (KNIT-2022): Materialy Naukovo-Praktychnoho Seminaru – Materials of the Scientific and Practical Seminar (pp. 36-38). Vol. 1 , Poltava: kafedra KNIT PUET [in English].

10. Bardachenko, S.R. Elektronnyi trenazher dlia dystantsiinoho kursu «Teoriia alhorytmiv» na temu: «Mashyny Tiurinha» [Electronic simulator for the distance course "Theory of algorithms" on the topic: "Turing machines"] . www2.el.puet.edu.ua. Retrieved from http://www2.el.puet.edu.ua/st/mod/resource/ view.php?id=98521.

11. Yanovskyi, A. (2020). Informatsiino-osvitnie seredovyshche v umovakh dystantsiinoho navchannia [Information and educational environment in the conditions of distance learning]. Humanities science current issues. Vol. 4, 30, 310-315. [in Ukrainian]

12. Tryus, Yu. V., Herasymenko, I. V. & Franchuk, V. M. (2020) Systema elektronnoho navchannia VNZ na bazi MOODLE: Metodychnyi posibnyk [The MOODLE-based e-learning system of higher education institutions: Methodical manual]. Cherkasy. 220 p. [in Ukrainian]

13. Ghrmida, S. M., Harkusha, S. V., Koshova, O. P., Orikhivska, O. G. (2022). Some Peculiarities of Development of Desktop Application «Using Array in Java». Collection of scientific articles of masters. Poltava: PUET [ in English]

14. Schildt, H. (2018). Java: A Beginner's Guide, Eighth Edition. McGraw-Hill Education. 720 p. [in English].

15. Bloch, J. (2018). Effective Java. Addison-Wesley Professional. 412 p. [in English].

Пристатейна бібліографія ГОСТ

  1. Волкова, Н.П. Інтерактивні технології навчання у вищій школі: навчально-методичний посібник. Дніпро: Університет імені Альфреда Нобеля, 2018. 360 с.
  2. Доценко, Н. Застосування навчальних комп’ютерних інтерактивних тренажерів здобувачами вищої освіти інженерних спеціальностей в умовах інформаційно-освітнього середовища. Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології. 2018. № 2(76). С. 118–128. URL: https://doi.org/10.24139/2312-5993/2018.02/118-128 (дата звернення: 18.03.2023).
  3. Virk R. The Simulation Hypothesis: An MIT Computer Scientist Shows Why AI, Quantum Physics and Eastern Mystics All Agree We Are In a Video Game. Bayview Books, 2019. 330 p.
  4. Murray-Smith, D. J. Testing and Validation of Computer Simulation Models: Principles, Methods and Applications. Springer, 2015. 266 p.
  5. Mohamed M Hafez and William E Tavernetti. Introduction To Computer Simulations For Integrated Stem College Education. WSPC, 2019. 234 p.
  6. Vlachopoulos D., Makri A. The effect of games and simulations on higher education: a systematic literature review. Intertional Journal of Education Technology in Higher Education, 2017, Vol.14 (22). URL: https://d-nb.info/1141475928/34 (Last accessed: 27.03.2023).
  7. Черненко О.О., Чілікіна Т.В., Ольховська О.В. Розробка та використання навчальних тренажерів при підготовці фахівців напряму «Комп`ютерні науки». International scientific and practical conference "Mathematics, physics, mechanics, astronomy, computer science and cybernetics: issues of productive interaction": conference proceedings, Yuly 9-10. 2021. Wloclawek, Republic of Poland: ``Baltija Publishing", 2021. C. 55-59.
  8. Ольховська О.В., Собіборець О.Ю. Програмна реалізація елементів тренажеру з теми «Системи числення, арифметичні операції в різних системах числення» дисципліни «Архітектура обчислювальних систем». Новітні інформаційно-комунікаційні технології в освіті: матеріали VII Всеукраїнської науково-практичної Інтернет-конференції молодих учених та студентів (Полтава, 24-25 листопада 2021 р.). Полтава: ПП “Астрая”, 2021. C. 141-142.
  9. Bhakat Rohit. Development of software simulator for the cut-off method of the distance learning course Elements of combinatorial optimazation. Комп’ютерні науки та інформаційні технології (КНІТ-2022): матеріали науково-практичного семінару. 2022. Вип. 1. Полтава: кафедра КНІТ ПУЕТ, С.36-38.
  10. Бардаченко С.Р. Електронний тренажер для дистанційного курсу «Теорія алгоритмів» на тему: «Машини Тьюрінга» URL : http://www2.el.puet.edu.ua/st/mod/resource/view.php?id=98521(дата звернення: 19.03.2023).
  11. Яновський, А. Інформаційно-освітнє середовище в умовах дистанційного навчання. Humanities science current issues. 2020, Т. 4, № 30. С. 310-315. URL: https://doi.org/10.24919/2308-4863.4/30.212627 (дата звернення: 19.03.2023).
  12. Триус, Ю. В., Герасименко, І. В., Франчук, В. М. Система електронного навчання ВНЗ на базі MOODLE: метод. посіб. Черкаси, 2020. 220 с.
  13. Ghrmida, S. M., Harkusha, S. V., Koshova, O. P., Orikhivska, O. G. Some Peculiarities of Development of Desktop Application «Using Array in Java». Збірник наукових статей магістрів. Полтава: ПУЕТ, 2022. С. 105-109.
  14. Schildt H. Java: A Beginner's Guide, Eighth Edition. McGraw-Hill Education, 2018. 720 p.
  15. Bloch J. Effective Java. Addison-Wesley Professional, 2018. 412 p.

Copyright (c) 2023 О.О. Черненко, Н.С. Руденко, Д.О. Бондар