DOI: https://doi.org/10.32515/2664-262X.2020.3(34).282-289

Дослідження процесу гальмування вивішених коліс автомобіля з гідравлічним приводом гальм

Є.К. Солових, В.О. Дубовик, А.Є. Солових, С.Є. Катеринич, М.І. Ішов

Об авторах

Є.К. Солових, професор, доктор технічних наук, Центральноукраїнський національний технічний університет, м. Кропивницький, Україна

В.О. Дубовик, доцент, кандидат технічних наук, Центральноукраїнський національний технічний університет, м. Кропивницький, Україна

А.Є. Солових, доцент, кандидат технічних наук, Центральноукраїнський національний технічний університет, м. Кропивницький, Україна

С.Є. Катеринич, доцент, кандидат технічних наук, Центральноукраїнський національний технічний університет, м. Кропивницький, Україна

М.І. Ішов, студент, Центральноукраїнський національний технічний університет, м. Кропивницький, Україна

Анотація

При експлуатації контроль гальмівних систем автомобілів здійснюється як в дорожніх, так і в стендових умовах. Найбільше розповсюдження отримали стендові методи, причому на силових стендах з біговими барабанами. Основним недоліком цих методів є висока вартість гальмівних стендів, а також значні матеріальні затрати при низькій якості отримання діагностичної інформації. Тому перспективним є метод діагностування гальмівних систем по зміні кутової швидкості вивішених коліс. Метод має високу оперативність, не вимагає великих капітальних витрат, що важливо для автотранспортних підприємств і станцій технічного обслуговування. Але цей метод не має достатньо повного теоретичного обґрунтування, особливо для автомобілів з гідравлічним приводом гальм. Тому в роботі обґрунтовано режими діагностування та діагностичні параметри, отримано аналітичні залежності процесу гальмування коліс автомобіля з гідроприводом гальм, які описують зміну кутового уповільнення вивішених коліс по часу на різних ділянках гальмівної діаграми, і часу запізнювання гальмівної системи. Отримані аналітичні залежності дають змогу досліджувати вплив різних чинників технічного стану гальмівних систем на показники процесу гальмування.

Ключові слова

гальмівна система, гальмівна сила, гальмівний момент, силові параметри, кутове уповільнення, гальмівний барабан

Повний текст:

PDF

Посилання

1. Dubovyk, V.O., Nevdakha, Yu.A., Vasylenko, I.F. & Bohatyrov, D.V.(2019). Pidvyshchennia tochnosti vymiriuvannia sylovykh parametriv pry diahnostuvanni halmivnykh system avtomobiliv [Improvement of Accuracy of Measurement of Power Parameters at Diagnostics of Brake Systems of Cars]. Zahalnoderzhavnyy mizhvidomchyy naukovo-tekhnichnyy zbirnyk. Konstruyuvannya, vyrobnytstvo ta ekspluatatsiya silskohospodarskykh mashyn – National interagency scientific and technical collection. Design, production and operation of agricultural machines, 49, 83–92 [in Ukrainian].

2. Ludchenko, O.A. (2004). Tekhnichne obsluhovuvannia i remont avtomobiliv: orhanizatsiia i upravlinnia: [Car maintenance and repair: organization and management]. Kyiv: Znannia [in Ukrainian].

3. Ludchenko, O.A. (2007). Tekhnichna ekspluatatsiia i obsluhovuvannia avtomobiliv: Tekhnolohiia [Car Maintenance and Maintenance: Technology]. Kyiv, Vyshcha shkola [in Ukrainian].

4. Kartashevych, A.N. (Ed.). (2011). Dyahnostyrovanye avtomobylei [Car diagnostics]. Mynsk: Novoe znanye; M.: YNFRA-M [in Russian]

5. Otstavnov, A.A., Frolov, V.G. & Boyko, A.A. (1980). Vliyanie tehnicheskogo sostoyaniya tormozov avtomobilya na pokazateli effektivnosti ego tormozheniya [Influence of the technical condition of the vehicle brakes on the performance indicators of its braking]. Povyishenie effektivnosti ispolzovaniya avtomobilnogo transporta: Mezhvuz. nauch. sb. – Increasing the efficiency of using road transport: interuniversity. Scientific. sat. Sarat. politehi, in-t. – Saratov [in Russian]

6. Otstavnov, A.A. & Frolov, V.G. (1981). Normativnyie dannyie dlya diagnostirovaniya tormoznyih sistem avtomobiley GAZ-53A inertsionnyim besstendovyim metodom [Regulatory data for diagnosing the brake systems of GAZ-53A cars using the inertial standless method]. Povyishenie effektivnosti ispolzovaniya avtomobilnogo transporta: Mezhvuz. nauch. sb. – Increasing the efficiency of using road transport: interuniversity. Scientific. sat. Sarat. politehn, in-t. – Saratov [in Russian]

7. Frolov, V.G. (1981). Issledovanie i razrabotka metoda diagnostirovaniya tormoznyih sistem avtomobiley v otryive ot proizvodstvennyih baz [Research and development of a method for diagnosing brake systems of cars in isolation from production bases]: Candidate's thesis. Saratov [in Russian]

8. Otstavnov, A.A., Boyko ,A.A. & Yastrebov, A.E. (1991). Eksperimentalnoe issledovanie vliyaniya tehnicheskogo sostoyaniya tormoznyih sistem avtomobilya KamAZ na izmenenie parametrov tormoznogo protsessa vyiveshennyih kolYos [Experimental study of the influence of the technical state of the brake systems of a KamAZ vehicle on the change in the parameters of the braking process of the suspended wheels]. Effektivnost avtomobilnogo transporta: Mezhvuz. nauch. sb. – Efficiency of road transport: interuniversity. Scientific. sat. Sarat. politehi, in-t. – Saratov [in Russian]

9. Otstavnov A.A. & Shadyiev E.R. (2001). Matematicheskaya model protsessa tormozheniya vyiveshennogo vedomogo kolesa avtomobilya s gidroprivodom tormozov [Mathematical model of the braking process of a suspended driven wheel of a car with hydraulic brakes]. Comprehensive provision of quality indicators for transport and technological machines: VII Mezhdunar. nauch.-tehn. konf. – VII International Scientific and Technical Conference (pp. 50-54). Penz. gos. un-t. – Penza [in Russian]

Пристатейна бібліографія ГОСТ

  1. Дубовик В.О., Невдаха Ю.А., Василенко І.Ф., Богатирьов Д.В. Підвищення точності вимірювання силових параметрів при діагностуванні гальмівних систем автомобілів. Конструювання, виробництво та експлуатація сільськогосподарських машин: загальнодерж. міжвід. наук.-техн. зб. 2019. Вип. 49. С. 83–92.
  2. Лудченко О.А. Технічне обслуговування і ремонт автомобілів: організація і управління: Підручник. Київ: Знання, 2004. 478 с.
  3. Лудченко О.А. Технічна експлуатація і обслуговування автомобілів: Технологія: підруч. Київ, Вища школа, 2007. 527 с.
  4. Карташевич А.Н. Диагностирование автомобилей. Практикум : учеб. пособие / под ред. А.Н. Карташевича. Минск: Новое знание; М.: ИНФРА-М, 2011. 208 с.
  5. Отставнов A.A., Фролов В.Г., Бойко A.A. Влияние технического состояния тормозов автомобиля на показатели эффективности его торможения. Повышение эффективности использования автомобильного транспорта: межвуз. науч. сб. / Сарат. политехи, ин-т. Саратов, 1980. С. 103 - 115.
  6. Отставнов A.A., Фролов В.Г. Нормативные данные для диагностирования тормозных систем автомобилей ГАЗ-53А инерционным бесстендовым методом. Повышение эффективности использования автомобильного транспорта: межвуз. науч. сб. Сарат. политехн, ин-т. Саратов, 1981. С . 64 - 72.
  7. Фролов В.Г. Исследование и разработка метода диагностирования тормозных систем автомобилей в отрыве от производственных баз: дис... канд. техн. наук. Саратов, 1981. 215 с.
  8. Отставнов A.A., Бойко A.A., Ястребов А.Е. Экспериментальное исследование влияния технического состояния тормозных систем автомобиля КамАЗ на изменение параметров тормозного процесса вывешенных колёс. Эффективность автомобильного транспорта: межвуз. науч. сб. Сарат. политехи, ин-т. Саратов, 1991. С. 49 - 64.
  9. Отставнов A.A., Шадыев Е.Р. Математическая модель процесса торможения вывешенного ведомого колеса автомобиля с гидроприводом тормозов. Комплексное обеспечение показателей качества транспортных и технологических машин: Сб. ст. VII Междунар. науч.-техн. конф. Пенз. гос. ун-т. Пенза, 2001. С. 50 - 54.

Copyright (c) Є.К. Солових, В.О. Дубовик, А.Є. Солових, С.Є. Катеринич, М.І. Ішов