DOI: https://doi.org/10.32515/2664-262X.2025.12(43).2.220-235

Технологія контролю працездатного стану автомобілів в умовах експлуатації

В. П. Волков, І. О. Таран, В. А. Войтов, Т. В. Волкова, Н. Г. Бережна

Про авторів

Волков Володимир Петрович , професор, доктор технічних наук, завідувач кафедрою технічної експлуатації та сервісу автомобілів, Харківський національний автомобільно-дорожній університет, м. Харків, Україна, ORCID: https://orcid.org/0000-0003-2202-3441, e-mail: volf-949@ukr.net.

Таран Ігор Олександрович , професор, доктор технічних наук, завідувач кафедри управління на транспорті, Національний технічний університет “Дніпровська політехніка”, м. Дніпро, Україна, ORCID: https://orcid.org/0000-0002-3679-2519, e-mail: taran7077@gmail.com.

Войтов Віктор Анатолійович , професор, доктор технічних наук, завідувач кафедри транспортних технологій і логістики, Державний біотехнологічний університет, м. Харків, Україна, ORCID: https://orcid.org/0000-0001-5383-7566, e-mail: vavoitovva@gmail.com.

Волкова Тетяна Вікторівна , доцент, кандидат технічних наук, доцент кафедри транспортних технологій, Харківський національний автомобільно-дорожній університет, м. Харків, Україна, ORCID: https://orcid.org/0000-0001-8546-4119, e-mail: volf-949@ukr.net.

Бережна Наталія Георгіївна , доцент, кандидат технічних наук, доцент кафедри транспортних технологій і логістики, Державний біотехнологічний університет, м. Харків, Україна, ORCID: https://orcid.org/0000-0001-8740-3387, e-mail: bereg_nat@ukr.net.

Анотація

Виконано аналіз технології моніторингу технічного стану автомобілів під час експлуатації. Проведено аналіз існуючої моделі технічної експлуатації автомобілів в Україні. Існуюча модель технічного обслуговування і ремонту сформована на основі спрощеної системи функціонування транспортної інфраструктури і вже не відповідає вимогам часу. Новим методом оцінки справного стану транспортних засобів є створення інформаційних систем організаційно-функціональної підтримки їх експлуатації. Перехід до «адаптивної» системи технічного обслуговування і ремонту транспортних засобів дозволяє використовувати вбудовані засоби бортової діагностики, існуючі мережі супутникової навігації та мобільного зв'язку, а також сучасні інформаційні технології для дистанційної оцінки рівня їх працездатності. Використання програмного модуля Torque в удосконаленні технології моніторингу експлуатаційних характеристик транспортних засобів як основи «автомобільної» концепції FADEC є першим кроком на шляху до системи FRACAS і, відповідно, технологій IPV/CALS/PLM. Модель оцінки рівня експлуатаційних характеристик транспортного засобу враховує дорожні умови експлуатації транспортного засобу в частині висоти дороги над рівнем моря, поздовжнього профілю, типу та стану дорожнього покриття; ремонт, будівництво та утримання об'єктів дорожньої інфраструктури; їх моніторинг; прогнозування можливих аварійних ситуацій; умови дорожнього руху в частині насиченості та інтенсивності руху транспортних засобів, характеристик вантажу, режиму та швидкості руху; атмосферно-кліматичні умови, експлуатаційну витрату палива, культуру експлуатації транспортного засобу. У статті представлено удосконалений метод оцінки працездатності транспортних засобів в експлуатації. Проведено експериментальну перевірку запропонованої технології та отримано результати оцінки працездатності легкового автомобіля С-сегменту в експлуатації.

Ключові слова

автомобіль, працездатний стан, технічна експлуатація автомобілів, адаптивна система ТО і Р, умови експлуатації, метод, математична модель, моніторинг

Повний текст:

PDF

Посилання

1. Transport and Communication of Ukraine for 2014. (2015). Kyiv: Konsultant [in Ukrainian].

2. Redziuk, A. M. (Ed.). (2005). Automobile Transport of Ukraine: State, Problems and Development Prospects. Kyiv: Derzhavtotrans NDIproekt [in Ukrainian].

3. Ludchenko, O. A. (2003). Technical Maintenance and Repair of Automobiles. Kyiv: Znannia-Pres [in Ukrainian].

4. Volkov, V. P., Volkova, T. V., & Horbik, Yu. V. (2022). Current state of road transport and directions of development of vehicle technical operation. Avtoshliakhovyk Ukrainy, 2(270), 26–33 [in Ukrainian].

5. Volkov, V. P., Mateichyk, V. P., Hrytsuk, I. V. et al. (2015). Intelligent Transport Monitoring Systems. Kharkiv: NTMT [in Ukrainian].

6. Volkov, V. P. (Ed.), Mateichyk, V. P., Hrytsuk, I. V. et al. (2017). Monitoring of the Technical Condition of a Vehicle in the Life Cycle. Kharkiv: KhNADU [in Ukrainian].

7. Volkov, V. P., Hrytsuk, I. V., & Hrytsuk, Yu. V. (2017). Features of forming the methodology for applying the classification of vehicle operating conditions in ITS information environment. Visnyk NTU “KhPI”. Seriia: Transportne mashynobuduvannia, 14(1236), 10–20 [in Ukrainian].

8. Volkov, V. P., Hrytsuk, I. V., & Hrytsuk, Yu. V. (2016). Features of the information system for monitoring and forecasting the parameters of the technical condition of the engine and vehicle in ITS conditions. Suchasni tekhnolohii v mashynobuduvanni ta transporti, 2(6), 43–49 [in Ukrainian].

9. Dmytrychenko, M. D., Mateichyk, V. P., Hryshchuk, O. K. et al. (2016). Software for Transport Monitoring Systems. Kyiv: NTU [in Ukrainian].

10. Dmytrychenko, M. F., Mateichyk, V. P., Hryshchuk, O. K. et al. (2014). Methods of System Analysis of Motor Vehicle Properties. Kyiv: NTU [in Ukrainian].

11. Hrytsuk, I. V. (2016). Concept of Ensuring the Optimal Thermal State of Engines and Vehicles under Operating Conditions (Extended abstract of Doctor’s thesis). Kharkiv [in Ukrainian].

12. Mateichyk, V. P., Volkov, V. P., Hrytsuk, I. V. et al. (2014). Features of monitoring and determining the status of vehicle malfunctions as part of an onboard information and diagnostic complex. Visnyk Natsionalnoho transportnoho universytetu, 30, 51–62 [in Ukrainian].

13. Scania. (n.d.). Boosting uptime with Scania remote diagnostics. https://www.scania.com/group/en/boosting- uptime-scania-remote-diagnostics/.

14. Hrytsuk, I. V., Hrytsuk, Yu. V., Volkov, Yu. V., & Kalashnikov, Ye. Ye. (2017). Features of developing mathematical models for assessing the current and forecasting the parameters of the technical condition of a vehicle. Naukovi notatky, 45, 44–51 [in Ukrainian].

15. Volkov, V. P., Komov, O. B., Komov, P. B. et al. (2013). Technical regulations of the software product “Virtual Mechanic HADI–12” (Certificate of copyright registration No. 47233, January 15, 2013) [in Ukrainian].

16. Volkov, V. P., Mateichyk, V. P., Komov, P. B. et al. (2014). Technical regulations of the software product “Service Fuel Eco NTU–HADI–12” (Certificate No. 53292, January 24, 2014) [in Ukrainian].

17. Volkov, V. P., Hrytsuk, I. V., Predko, O. V. et al. (2016). Technical regulations and performance results of the information software complex “MonDiaFOR HADI–15” (ITS) (Certificate No. 64765, April 4, 2016) [in Ukrainian].

18. Volkov, V. P., Hrytsuk, I. V., Hrytsuk, Yu. V. et al. (2017). Technical regulations and performance results of the software complex “IdenMonDiaOperCon HNADU–16” (ITS) (Certificate No. 75506, December 22, 2017) [in Ukrainian].

19. Mateichyk, V. P., Volkov, V. P., Hrytsuk, I. V. et al. (2014). Features of monitoring and determining the status of vehicle malfunctions as part of an onboard information and diagnostic complex. Visnyk Natsionalnoho transportnoho universytetu, 30, 51–62 [in Ukrainian].

20. Sytnyk, V. F., & Krasniuk, M. T. (2007). Intelligent Data Analysis (Data Mining). Kyiv: KNEU [in Ukrainian].

Пристатейна бібліографія ДСТУ

1. Транспорт і зв’язок України за 2014 рік. Київ: Консультант, 2015. 222 с.

2. Автомобільний транспорт України: стан, проблеми, перспективи розвитку: монографія. Державний автотранспортний науково-дослідний і проектний інститут / за заг. ред. А. М. Редзюка. Київ: ДП«Державтотранс НДІпроект», 2005. 400 с.

3. Лудченко О. А. Технічне обслуговування і ремонт автомобілів: підручник. Київ: Знання-Прес, 2003. 511 с.

4. Волков В. П., Волкова Т. В., Горбік Ю. В. Сучасний стан автомобільного транспорту і напрям розвитку технічної експлуатації автомобілів. Автошляховик України. 2022. № 2(270). С. 26–33.

5. Волков В. П., Матейчик В. П., Грицук І. В. та ін. Інтелектуальні системи моніторингу транспорту: монографія. Харків: Вид-во НТМТ, 2015. 246 с.

6. Моніторинг технічного стану автомобіля в життєвому циклі / В. П. Волков, В. П. Матейчик, І. В. Грицук та ін.; за заг. ред. В. П. Волкова. Харків: ХНАДУ, 2017. 301 с.

7. Волков В. П., Грицук І. В., Грицук Ю. В. Особливості формування методики застосування класифікації умов експлуатації транспортних засобів в інформаційних умовах ITS. Вісник НТУ «ХПІ». Серія: Транспортне машинобудування. 2017. № 14(1236). С. 10–20.

8. Волков В. П., Грицук І. В., Грицук Ю. В. Особливості інформаційної системи моніторингу і прогнозування параметрів технічного стану двигуна і транспортного засобу в умовах ITS. Сучасні технології в машинобудуванні та транспорті. 2016. № 2(6). С. 43–49.

9. Програмне забезпечення систем моніторингу транспорту / М. Д. Дмитриченко, В. П. Матейчик, О. К. Грищук та ін. Київ: НТУ, 2016. 204 с.

10. Методи системного аналізу властивостей автомобільної техніки: навч. посіб. / М. Ф. Дмитриченко, В. П. Матейчик, О. К. Грищук [та ін.]. Київ: НТУ, 2014. 168 с.

11. Грицук І. В. Концепція забезпечення оптимального температурного стану двигунів і транспортних засобів в умовах експлуатації: автореф. дис. докт. техн. наук. Харків, 2016. 40 с.

12. Матейчик В. П., Волков В. П., Грицук І. В. [та ін.] Особливості моніторингу і визначення статусу несправностей транспортного засобу у складі бортового інформаційно-діагностичного комплексу. Вісник Національного транспортного університету. Київ: НТУ, 2014. Вип. 30. С. 51–62.

13. Scania. Електронний ресурс. Режим доступу: https://www.scania.com/group/en/boosting-uptime-scania-remote- diagnostics/.

14. Грицук І. В., Грицук Ю. В., Волков Ю. В., Калашніков Є. Є. Особливості розробки математичних моделей оцінювання поточного і прогнозування параметрів технічного стану автомобіля. Наукові нотатки. Луцьк: ЛНТУ, 2017. Вип. 45. С. 44–51.

15. Технічний регламент програмного продукту “Віртуальний механік “HADI–12”” / В. П. Волков, О. Б. Комов, П. Б. Комов та ін. Свідоцтво про реєстрацію авторського права №47233 від 15.01.2013. 3 с.

16. Технічний регламент програмного продукту “Service Fuel Eco «NTU–HADI–12»” / В. П. Волков, В. П. Матейчик, П. Б. Комов [та ін.]. Свідоцтво №53292 від 24.01.2014. 3 с.

17. Технічний регламент і результати роботи інформаційного програмного комплексу “MonDiaFOR HADI– 15” (ITS) / В. П. Волков, І. В. Грицук, О. В. Предко [та ін.]. Свідоцтво №64765 від 04.04.2016. 3 с.

18. Технічний регламент і результати роботи програмного комплексу “IdenMonDiaOperCon HNADU–16” (ITS) / В. П. Волков, І. В. Грицук, Ю. В. Грицук [та ін.]. Свідоцтво №75506 від 22.12.2017. 3 с.

19. Матейчик В. П., Волков В. П., Грицук І. В. [та ін.] Особливості моніторингу і визначення статусу несправностей транспортного засобу у складі бортового інформаційно-діагностичного комплексу. Вісник Національного транспортного університету. Київ: НТУ, 2014. Вип. 30. С. 51–62.

20. Ситник В. Ф., Краснюк М. Т. Інтелектуальний аналіз даних (дейтамайнінг): навч. посібник. Київ: КНЕУ, 2007. 376 с.


Copyright (c) 2025 В. П. Волков, І. О. Таран, В. А. Войтов, Т. В. Волкова, Н. Г. Бережна