DOI: https://doi.org/10.32515/2664-262X.2025.12(43).2.266-273
Використання масштабного моделювання для оцінки точності вимірювання параметрів автомобілів і двигунів у нестандартних умовах
Про авторів
Подригало Михайло Абович , професор, доктор технічних наук, завідувач кафедри технології машинобудування та ремонту машин, Харківський національний автомобільно-дорожній університет, м. Харків, Україна ORCID: https://orcid.org/0000-0002-1624-5219, e-mail: pmikhab@gmail.com
Ужва Анатолій Вікторович , доцент, кандидат технічних наук, доцент кафедри автомобілів імені А.Б. Гредескула, Харківський національний автомобільно-дорожній університет, м. Харків, Україна, ORCID: https://orcid.org/0000-0002-1615-8019, e-mail: uzhva_av@ukr.net
Шеїн Віталій Сергійович , доцент, кандидат технічних наук, доцент кафедри технології машино- будування та ремонту машин, Харківський національний автомобільно-дорожній університет, м. Харків, Україна, ORCID: https://orcid.org/0000-0002-9282-0190, e-mail: sheinvskhadi@gmail.com
Анотація
Виробництво мобільної техніки, зокрема автомобілів або двигунів неможливе без проведення випробувань дослідних зразків. З огляду на значні витрати ресурсів, зокрема – часу, на виробництво одного натурного дослідного зразка та проведення його випробувань, актуальним було та лишається випробування масштабних натурних моделей. У роботі представлені дослідження необхідної точності вимірювання фізичних величин для випадків випробувань двигунів внутрішнього згоряння на часткових швидкісних характеристиках, при форсованих випробуваннях автомобілів на надійність та при випробуваннях швидкісних автомобілів на динамічність.
Ключові слова
випробування автомобільної техніки, форсовані випробування, часткові швидкісні характеристики, масштабне моделювання, масштабний коефіцієнт, оцінка точності вимірювань, похибка вимірювань
Повний текст:
PDF
Посилання
1. Uhinchus, A. A. (1970). Hydraulics and hydraulic machines. Kharkiv: HGU [in Russian].
2. Gukhman, A. A. (1965). Introduction to the theory of similarity. London: Academic Press.
3. Olley, M. (1946). Road manners of the modern car. Proceedings of the Institution of Automobile Engineers, 41(1), 523–551. https://doi.org/10.1243/PIAE_PROC_1946_041_034_02
4. Kurochkin, O. S. (1978). Research of maneuverability and stability of a road train with a long-wheelbase multi- axle semi-trailer: Candidate’s thesis. Kyiv [in Ukrainian].
5. Polyakov, V. M., & Sakhno, V. P. (2014). Three-link road trains. Maneuverability: Monograph. Luhansk: Vyd-vo "Noulidzh" [in Ukrainian].
6. Verbytskyi, V. H., Sakhno, V. P., et al. (2013). Automobiles. Stability: Monograph. Luhansk: Vyd-vo "Noulidzh" [in Ukrainian].
7. Prohnii, P. B. (2013). On the analysis of road train stability in braking mode. Visnyk Natsionalnoho transportnoho universytetu, 27, 299–305 [in Ukrainian].
8. Ellis, J. R. (1969). Vehicle dynamics. London: Business Books Limited.
9. Sedov, L. I. (1959). Similarity and dimensional methods in mechanics. London: Academic Press. https://doi.org/10.1016/C2013-0-08173-X
10. Podryhalo, M. A., Shein, V. S. (2023). Scale modelling in conducting experimental automobile research. Suchasni tekhnolohii v mashynobuduvanni ta transporti. Naukovyi zhurnal, 1(20), 187–197 [in Ukrainian].
11. Hans, H. (1989). Introduction to measurement technology (5th revised edition). Berlin: VEB Verlag Technik.
12. Krasnokutskyi, V. M., Nichke, V. V., & Pimonov, H. H. (2009). Machine quality: Training and methodological manual. Kharkiv: KhNADU [in Ukrainian].
Пристатейна бібліографія ДСТУ
1. Угинчус А. А. Гидравлика и гидравлические машины. Харків: ХГУ, 1970. 295 с.
2. Gukhman A. A. Introduction to the Theory of Similarity. London: Academic Press, 1965. 256 p.
3. Olley M. Road Manners of the Modern Car. Proceedings of the Institution of Automobile Engineers. London, 1946. 41(1). С. 523–551. DOI:10.1243/PIAE_PROC_1946_041_034_02.
4. Курочкін О. С. Дослідження маневреності та стійкості автомобільного поїзда з довгобазним багатовісним напівпричепом: дис канд. техн. наук. Київ, 1978. 161 с.
5. Поляков В. М., Сахно В. П. Триланкові автопоїзди. Маневреність: монографія. Луганськ: Вид-во «Ноулідж», 2014. 206 с.
6. Автомобілі. Стійкість: монографія / В. Г. Вербицький, В. П. Сахно та ін. Луганськ: Ноулідж, 2013. 176 с.
7. Прогній П. Б. До аналізу стійкості автопоїзда у гальмівному режимі. Вісник Національного транспортного університету. 2013. Вип. 27. С. 299–305.
8. Ellis J. R. Vehicle Dynamics. London: Business Books Limited, 1969. 243 p.
9. Sedov L. I. Similarity and Dimensional Methods in Mechanics. London: Academic Press, 1959. 363 p. DOI:10.1016/C2013-0-08173-X.
10. Подригало М. А., Шеїн В. С. Масштабне моделювання при проведенні експериментальних досліджень автомобіля. Сучасні технології в машинобудуванні та транспорті. Науковий журнал. 2023. №1(20). С. 187–197.
11. Hans Hart. Einführung in die Messtechnik. 5. Durchgesehene Auflage. Berlin: VEB Verlag Technik, 1989. 379 s.
12. Краснокутський В. М., Нічке В. В., Пімонов Г. Г. Якість машин: навч.-метод. посіб. Харків: ХНАДУ, 2009. 224 с.
Copyright (c) 2025 М. А. Подригало, А. В. Ужва, В. С. Шеїн
Використання масштабного моделювання для оцінки точності вимірювання параметрів автомобілів і двигунів у нестандартних умовах
Про авторів
Подригало Михайло Абович , професор, доктор технічних наук, завідувач кафедри технології машинобудування та ремонту машин, Харківський національний автомобільно-дорожній університет, м. Харків, Україна ORCID: https://orcid.org/0000-0002-1624-5219, e-mail: pmikhab@gmail.com
Ужва Анатолій Вікторович , доцент, кандидат технічних наук, доцент кафедри автомобілів імені А.Б. Гредескула, Харківський національний автомобільно-дорожній університет, м. Харків, Україна, ORCID: https://orcid.org/0000-0002-1615-8019, e-mail: uzhva_av@ukr.net
Шеїн Віталій Сергійович , доцент, кандидат технічних наук, доцент кафедри технології машино- будування та ремонту машин, Харківський національний автомобільно-дорожній університет, м. Харків, Україна, ORCID: https://orcid.org/0000-0002-9282-0190, e-mail: sheinvskhadi@gmail.com
Анотація
Ключові слова
Повний текст:
PDFПосилання
1. Uhinchus, A. A. (1970). Hydraulics and hydraulic machines. Kharkiv: HGU [in Russian].
2. Gukhman, A. A. (1965). Introduction to the theory of similarity. London: Academic Press.
3. Olley, M. (1946). Road manners of the modern car. Proceedings of the Institution of Automobile Engineers, 41(1), 523–551. https://doi.org/10.1243/PIAE_PROC_1946_041_034_02
4. Kurochkin, O. S. (1978). Research of maneuverability and stability of a road train with a long-wheelbase multi- axle semi-trailer: Candidate’s thesis. Kyiv [in Ukrainian].
5. Polyakov, V. M., & Sakhno, V. P. (2014). Three-link road trains. Maneuverability: Monograph. Luhansk: Vyd-vo "Noulidzh" [in Ukrainian].
6. Verbytskyi, V. H., Sakhno, V. P., et al. (2013). Automobiles. Stability: Monograph. Luhansk: Vyd-vo "Noulidzh" [in Ukrainian].
7. Prohnii, P. B. (2013). On the analysis of road train stability in braking mode. Visnyk Natsionalnoho transportnoho universytetu, 27, 299–305 [in Ukrainian].
8. Ellis, J. R. (1969). Vehicle dynamics. London: Business Books Limited.
9. Sedov, L. I. (1959). Similarity and dimensional methods in mechanics. London: Academic Press. https://doi.org/10.1016/C2013-0-08173-X
10. Podryhalo, M. A., Shein, V. S. (2023). Scale modelling in conducting experimental automobile research. Suchasni tekhnolohii v mashynobuduvanni ta transporti. Naukovyi zhurnal, 1(20), 187–197 [in Ukrainian].
11. Hans, H. (1989). Introduction to measurement technology (5th revised edition). Berlin: VEB Verlag Technik.
12. Krasnokutskyi, V. M., Nichke, V. V., & Pimonov, H. H. (2009). Machine quality: Training and methodological manual. Kharkiv: KhNADU [in Ukrainian].
Пристатейна бібліографія ДСТУ
1. Угинчус А. А. Гидравлика и гидравлические машины. Харків: ХГУ, 1970. 295 с.
2. Gukhman A. A. Introduction to the Theory of Similarity. London: Academic Press, 1965. 256 p.
3. Olley M. Road Manners of the Modern Car. Proceedings of the Institution of Automobile Engineers. London, 1946. 41(1). С. 523–551. DOI:10.1243/PIAE_PROC_1946_041_034_02.
4. Курочкін О. С. Дослідження маневреності та стійкості автомобільного поїзда з довгобазним багатовісним напівпричепом: дис канд. техн. наук. Київ, 1978. 161 с.
5. Поляков В. М., Сахно В. П. Триланкові автопоїзди. Маневреність: монографія. Луганськ: Вид-во «Ноулідж», 2014. 206 с.
6. Автомобілі. Стійкість: монографія / В. Г. Вербицький, В. П. Сахно та ін. Луганськ: Ноулідж, 2013. 176 с.
7. Прогній П. Б. До аналізу стійкості автопоїзда у гальмівному режимі. Вісник Національного транспортного університету. 2013. Вип. 27. С. 299–305.
8. Ellis J. R. Vehicle Dynamics. London: Business Books Limited, 1969. 243 p.
9. Sedov L. I. Similarity and Dimensional Methods in Mechanics. London: Academic Press, 1959. 363 p. DOI:10.1016/C2013-0-08173-X.
10. Подригало М. А., Шеїн В. С. Масштабне моделювання при проведенні експериментальних досліджень автомобіля. Сучасні технології в машинобудуванні та транспорті. Науковий журнал. 2023. №1(20). С. 187–197.
11. Hans Hart. Einführung in die Messtechnik. 5. Durchgesehene Auflage. Berlin: VEB Verlag Technik, 1989. 379 s.
12. Краснокутський В. М., Нічке В. В., Пімонов Г. Г. Якість машин: навч.-метод. посіб. Харків: ХНАДУ, 2009. 224 с.
Copyright (c) 2025 М. А. Подригало, А. В. Ужва, В. С. Шеїн