DOI: https://doi.org/10.32515/2664-262X.2025.12(43).2.258-265

Дослідження деформовано-напруженого стану несучої рами напівпричепів

А. І. Папінко, В. М. Мосьпан, М. Р. Башуцький, В. В. Бірючинський, О. І. Попович

Про авторів

Папінко Андрій Іванович , кандидат економічних наук, викладач кафедри транспорту і логістики, Західноукраїнський національний університет, м. Тернопіль, Україна, ORCID: https://orcid.org/0000- 0001-8515-9376, e-mail: a.papinko@wunu.edu.ua.

Мосьпан Валерій Миколайович , кандидат технічних наук, старший викладач кафедри транспортних систем та технічного сервісу, Херсонський національний технічний університет, м. Херсон, Україна, e-mail: kaf_tl@wunu.edu.ua

Башуцький Михайло Романович , здобувач вищої освіти на третьому (освітньо-науковому) рівні за спеціальністю «Автомобільний транспорт», Західноукраїнський національний університет, м.Тернопіль, Україна, e-mail: kaf_tl@wunu.edu.ua

Бірючинський Віталій Віталійович , здобувач вищої освіти на третьому (освітньо-науковому) рівні за спеціальністю «Автомобільний транспорт», Західноукраїнський національний університет, м. Тернопіль, Україна, e-mail: kaf_tl@wunu.edu.ua

Попович Олександр Іванович , здобувач вищої освіти на третьому (освітньо-науковому) рівні за спеціальністю «Автомобільний транспорт», Західноукраїнський національний університет, м. Тернопіль, Україна, e-mail: kaf_tl@wunu.edu.ua

Анотація

Робота присвячена аналізу деформовано-напруженого стану несучих рам напівпричепів, що експлуатуються в складних умовах. Застосовано модифікований метод мінімуму потенціальної енергії деформації з урахуванням енергій згину та кручення. Використання функції Хевісайда дозволило ефективно обробити зміни жорсткостей конструкції. Моделювання дозволило оптимізувати конструкцію рами та її вузлів, підвищити надійність і зменшити матеріаломісткість. Це забезпечує довговічність та безпеку експлуатації напівпричепів.

Ключові слова

напівпричепи, несуча рама, деформовано-напружений стан, потенціальна енергія деформації

Повний текст:

PDF

Посилання

1. Kovalevskyi, S. H., & Rohovyi, A. S. (2020). Use of computer computational methods for calculating the stress- strain state on the example of a towing frame of a semi-trailer scraper. In Komp'yuterni tekhnolohiyi i mekhatronika: materialy mizhnarodnoyi naukovo-praktychnoyi konferentsiyi (pp. 63–67). Kharkiv: KhNADU [in Ukrainian].

2. Dzhérdzh, S., & Stashkiv, M. Ya. (2017). Analysis of the stress-strain state of the KS-6B-10 "TERNOPIL" beet harvester frame using LIRA PC. In Aktual'ni zadachi suchasnykh tekhnolohiy: tezy dopovidey VI mizhnarodnoyi naukovo-tekhnichnoyi konferentsiyi molodykh uchenykh ta studentiv (pp. 30–31). Ternopil: TNTU [in Ukrainian].

3. Nesterenko, M. M. (2021). Computer modeling of the stress-strain state of vibrating machine frames with spatial vibrations. Academic Journal. Industrial Machine Building, Civil Engineering, 2(57), 111–116. https://doi.org/10.26906/znp.2021.57.2593

4. Lehetska, I. P. (2025). Assessment of the stress-strain state of port transshipment machines. Visnyk Odes'koho natsional'noho mors'koho universytetu, 75, 30–41 [in Ukrainian].

5. Fomin, A., & Stetsko, A. (2017). Analysis of structural components of freight wagons to create a directed stress- strain state. Transport Systems and Technologies, 31, 148–159.

6. Byvalkevych, L. M., & Liulka, V. S. (2019). Fundamentals of reliability and durability of transport machines. Chernihiv [in Ukrainian].

7. Novytskyi, A. V., et al. (2023). Reliability of machines and equipment. Part 1. Assessment and ensuring reliability of machines and equipment. Kyiv: Vydavnychyy tsentr NUBiP Ukrayiny [in Ukrainian].

8. Lebedev, A. T. (Ed.), Myhal, V. D., Shevchenko, I. O., Shuliak, M. L., & others. (2021). Cargo motor vehicle. Modern designs: Textbook for higher education. Kharkiv: TOV "Planeta-Print", KhNTUSH [in Ukrainian].

9. Halushko, M. O. (2022). Didactic design of the textbook "Automobile chassis": Master's qualification work (015.38 Professional education. Transport). Khmelnytskyi: Khmelnytskyi National University [in Ukrainian].

10. Panchenko, A. I., Voloshyna, A. A., Boltianskyi, O. V., et al. (2021). Vehicle structure: Textbook. Melitopol: VPTs "Liuks" [in Ukrainian].

11. Rybak, T. I., Sikorskyi, S. P., Koval, I. V., & Tselyuk, S. H. (2011). Analytical dependences of the stress-strain state of single-axle frame structures of agricultural machines. Visnyk KhNTUSH, 112, 45–50 [in Ukrainian].

12. Rybak, T. I. (2003). Search design based on optimization of the resource of mobile agricultural machines: Textbook. Ternopil: Zbruch [in Ukrainian].

13. Rozum, R. I., Buriak, M. V., & Zakharchuk, O. P. (2021). Innovative engines in the history of automobile building. Modern Engineering and Innovative Technologies, 18(2), 64–67.

Пристатейна бібліографія ДСТУ

1. Ковалевський С. Г., Роговий А. С. Використання комп’ютерних обчислювальних методів розрахунку напружено-деформованого стану на прикладі тягової рами напівпричіпного скрепера. Комп’ютерні технології і мехатроніка: матеріали міжнародної науково-практичної конференції (Харків, 12 грудня 2019 р.). Харків: ХНАДУ, 2020. С. 63–67.

2. Джердж С., Сташків М. Я. Аналіз напружено-деформованого стану рами бурякозбирального комбайна КС- 6Б-10 «ТЕРНОПІЛЬ» за допомогою ПК «ЛІРА». Актуальні задачі сучасних технологій: тези доповідей VI Міжнародної науково-технічної конференції молодих учених та студентів (Тернопіль, 16–17 листопада 2017 р.). Тернопіль: ТНТУ, 2017. С. 30–31.

3. Nesterenko M. M. Computer modeling of the stress-strain state of vibrating machine frames with spatial vibrations. Academic Journal. Industrial Machine Building, Civil Engineering. Полтава: НУ ім. Ю. Кондратюка, 2021. Вип. 2(57). С. 111–116. https://doi.org/10.26906/znp.2021.57.2593.

4. Легецька І. П. Оцінка напружено-деформованого стану портових перевантажувальних машин. Вісник Одеського національного морського університету. 2025. № 75. С. 30–41.

5. Fomin A., Stetsko A. Аналіз конструктивних складових вантажних вагонів для створення спрямованого напружено-деформованого стану. Transport systems and technologies. 2017. № 31. С. 148–159.

6. Бивалькевич Л. М., Люлька В. С. Основи надійності і довговічності транспортних машин. Чернігів, 2019. 120 с.

7. Надійність машин та обладнання: навчальний посібник. Ч. 1. Оцінка та забезпечення надійності машин та обладнання / А. В. Новицький та ін. Київ: Видавничий центр НУБіП України, 2023. 209 с.

8. Автомобіль вантажний. Сучасні конструкції: підручник для здобувачів ступеня вищої освіти; авт. колектив: А. Т. Лебедєв, В. Д. Мигаль, І. О. Шевченко, М. Л. Шуляк; за ред. проф. А. Т. Лебедєва. ХНТУСГ. Харків: ТОВ «Планета-Прінт», 2021. 369 с.

9. Галушко М. О. Дидактичне проєктування навчального посібника «Ходова частина автомобіля»: кваліфікаційна робота магістра (015.38 Професійна освіта. Транспорт). Хмельницький: Хмельницький нац. ун-т, 2022. 121 с.

10. Будова автомобіля: навчальний посібник / А. І. Панченко, А. А. Волошина, О. В. Болтянський та ін. Мелітополь: ВПЦ «Люкс», 2021. 247 с.

11. Рибак Т. І., Сікорський С. П., Коваль І. В., Целюк С. Г. Аналітичні залежності напружено-деформованого стану одновісних рамних конструкцій сільськогосподарських машин. Вісник ХНТУСГ. 2011. Вип. 112. С. 45–50.

12. Рибак Т. І. Пошукове конструювання на базі оптимізації ресурсу мобільних сільськогосподарських машин: навчальний посібник. Тернопіль: Збруч, 2003. 332 с.

13. Rozum R. I., Buriak M. V., Zakharchuk O. P. Innovative engines in the history of automobile building. Modern engineering and innovative technologies. 2021. Issue 18, Part 2. С. 64–67.


Copyright (c) 2025 А. І. Папінко, В. М. Мосьпан, М. Р. Башуцький, В. В. Бірючинський, О. І. Попович