DOI: https://doi.org/10.32515/2664-262X.2025.12(43).1.358-365

Порівняння властивостей дорожнього цементобетону з додаванням поліпропіленових та базальтових фібр

А. С. Лапченко

Про авторів

Лапченко Артем Сергійович , старший науковий співробітник, кандидат технічних наук, доцент кафедри мостів, тунелів та гідротехнічних споруд, Національний транспортний університет, м. Київ, Україна, ORCID: https://orcid.org/0000-0003-4037-5395, e-mail: las83@ukr.net

Анотація

Мета і завдання дослідження полягає у встановленні впливу різних дозувань базальтової та поліпропіленової фібри в широкому діапазоні концентрацій на основні фізико-механічні показники дорожнього цементобетону на основі портландцементу з частковою його заміною молотим доменним шлаком та на основі тільки клінкерного портландцементу. У статті наведено результати впливу різних дозувань базальтових волокон та поліпропіленових фібр в широкому діапазоні концентрацій на фізико- механічні властивості дорожнього цементобетону. Встановлено, що введення поліпропіленових фібр та базальтових волокон майже не впливає на міцність при стиску цементобетонну. На основі експериментальних досліджень визначено концентрацію поліпропіленових та базальтових фібр, яка відповідає максимуму міцності на розтяг при згині цементобетону. Така концентрація становить 0,9-1,0 кг/м3 поліпропіленової фібри і 15,0-16,0 кг/м3 базальтового волокна. Встановлено зміну значення середньої щільності цементобетонів з додаванням поліпропіленових фібр та базальтових волокон. Введення оптимальної кількості поліпропіленового волокна (фібри) призводить до більших значень параметру міцності на розтяг при згині дорожнього цементобетону у порівнянні з цементобетоном на основі базальтового волокна. Зміна міцністних показників цементобетону на основі портландцементу частково заміненого молотим шлаком з додаванням оптимальної кількості поліпропіленових фібр та базальтових волокон схожа на зміну цих показників цементобетону на основі суто клінкерного портландцементу.

Ключові слова

базальтові волокна, згин, концентрація, міцність, поліпропіленова фібра, стиск, цементобетон

Повний текст:

PDF

Посилання

1. Advanced civil infrastructure materials. (2006). H. C. Wu (Ed.). Cambridge: Woodhead Publishing Limited.

2. Amreen, N., & Milind, V. (2015, December 9). A review on effect of fiber reinforced concrete on rigid pavement. In Conference Smarte Solution for Better Tomorrows (pp. 222–228). Badnera: PRMIT&R.

3. Avishreshth, S., Bansal, P., & Chopra, T. (2018). Characterization of steel fiber reinforced pervious concrete for applications in low volume traffic roads. In Urbanization Challenges in Emerging Economies: Resilience and Sustainability of Infrastructure (pp. 93–102). New Delhi: The Institution of Engineers.

4. Badr, A., Ashour, A., & Platten, A. (2006). Statistical variations in impact resistance of polypropylene fibre- reinforced concrete. International Journal of Impact Engineering, 32(11), 107–120. https://doi.org/10.1016/j.ijimpeng.2005.05.003

5. Babich, Ye. M., Andriichuk, O. V., Uzhegov, S. O., & Shapoval, I. V. (2015). Application of steel fiber concrete in road construction. Modern Technologies and Calculation Methods in Construction, 4, 3–9. http://nbuv.gov.ua/UJRN/stmrb_2015_4_3 [in Ukrainian].

6. Bazaltove volokno [Basalt fiber]. (2025). Wikipedia. The Free Encyclopedia. https://uk.wikipedia.org/wiki/Базальтове_волокно (Accessed: 16.06.2025) [in Ukrainian].

7. Brazhnyk, H. V. (2015). Monolithic road cement concretes of high frost resistance with organomineral complex and fiber (Candidate of Technical Sciences dissertation abstract, 05.23.05). Kharkiv. 23 p. [in Ukrainian].

8. Cao, Y., Yu, Q., & Brouwers, H. (2017, October 31 – November 1). Numerical investigation of fibers effects in SFRC under dynamic tension. In 9th International Symposium on Cement and Concrete (pp. 1–7). Wuhan: Wuhan University of Technology.

9. Chen, M., Ren, C., Liu, Y., Yang, Y., Wang, E., & Liang, X. (2019). Effects of polypropylene fibre and strain rate on dynamic compressive behaviour of concrete. Materials, 12, 1797. https://doi.org/10.3390/ma12111797

10. Climate.gov. (2025). Lindsey, R., & Dahlman, L. Climate change: global temperature (reviewed by J. Blunden). Climate.gov. https://www.climate.gov/news-features/understanding-climate/climate-change-global-temperature (Accessed: 10.06.2025).

11. Experiences with 76 t and 34,5 m. (2022, November 17). The Nordic perspective: EMS and EMS2 trucks – the positive outcomes and lessons learned. Revision of the Weights and Dimension Directive.

12. Hannant, D. J. (1978). Fibre-cements and concretes. Chichester: John Wiley & Sons Ltd.

13. Jafarifar, N. (2012). Shrinkage behavior of steel-fibre-reinforced-concrete pavements (Doctor of Philosophy’s thesis). Sheffield.

14. Karakurt, C., & Turap, A. (2017). Properties of concrete pavements produced with different type of fibers. Journal of the Turkish Chemical Society, 1, 17–24. https://acikkaynak.bilecik.edu.tr/items/14d55f8a-5293-4de5- b943-fae77578b967 (Accessed: 10.06.2025).

15. Khadhum, M. M., Essa, M. S., & Hashim, K. S. (2006). Effect of shape and type of steel fibre on some mechanical properties of reinforced concrete. Journal of Babylon University. Engineering Sciences, 12, 1–11. https://www.researchgate.net/publication/317826132_EFFECT_OF_SHAPE_AND_TYPE_OF_STEEL_FIBRE _ON_SOME_MECHANICAL_PROPERTIES_OF_REINFORCED_CONCRETE (Accessed: 10.06.2025).

16. Lapchenko, A. S. (2010). Rheological properties of asphalt polymer concretes under dynamic deformation (Candidate of Technical Sciences dissertation abstract, 05.23.05). Kharkiv. 22 p. [in Ukrainian].

17. Lapchenko, A. S. (2025). Influence of ground blast-furnace slag and plasticizing additive on strength properties of road concrete. Modern Technologies and Calculation Methods in Construction, 23, 143–154. https://doi.org/10.36910/6775-2410-6208-2025-13(23)-14 [in Ukrainian].

18. Liu, H., & Wang, N. (2020). Computer model and analysis on pavement performance and pavement structure of polypropylene fibre material concrete. Journal of Physics: Conference Series, 1578(1), 012057. https://iopscience.iop.org/issue/1742-6596/1578/1 (Accessed: 10.06.2025).

19. McCulloch, M. T., Winter, A., Sherman, C. E., et al. (2024). 300 years of sclerosponge thermometry shows global warming has exceeded 1.5 °C. Nature Climate Change, 14, 171–177. doi.org/10.1038/s41558-023-01919-7

20. Menyhárd, A., Menczel, J., & Abraham, T. (2020). Polypropylene fibers. In The Textile Institute Book Series. Thermal Analysis of Textiles and Fibers, 12, 205–222. https://doi.org/10.1016/B978-0-08-100572-9.00012-4

21. Sliwinski, J., & Zych, T. (1997, October 13–15). Contact zone between cement paste and fibre and its influence on the water permeability of fibre reinforced concrete. In International Symposium on Brittle Matrix Composites – BMC 5 (pp. 54–63). Warsaw: BIGRAF and Woodhead Publ.

22. Tolmachov, D. S. (2015). Crack-resistant fine-grained cement concretes for transport purpose (Candidate of Technical Sciences dissertation abstract, 05.23.05). Kharkiv. 20 p. [in Ukrainian].

23. Tolmachov, S. M., Bielichenko, O. A., Doroshenko, M. A., & Pokusa, Yu. P. (2022). Comparative characteristics of polypropylene and basalt fibers in road concretes. Mechanics and Mathematical Methods, 2, 65–74. http://repositsc.nuczu.edu.ua/bitstream/123456789/17012/1/MMM%20%E2%84%968%20%282%29.pdf (Accessed: 16.06.2025) [in Ukrainian].

24. Ullah, F., Al-Neshawy, F., & Punkki, J. (2018). Early age autogenous shrinkage of fibre reinforced concrete. Nordic Concrete Research, 59(1), 59–72. https://doi.org/10.245781tamd/2018-12478

25. Yermak, N., Pliya, P., Beaucour, A.-L., Simon, A., & Noumowe, A. (2017). Influence of steel and/or polypropylene fibres on the behaviour of concrete at high temperature: Spalling, transfer and mechanical properties. Construction and Building Materials, 132, 240–250. https://doi.org/10.1016/j.conbuildmat.2016.11.120

26. Yu, F., et al. (2023). Techno-economic analysis of residential building heating strategies for cost-effective upgrades in European cities. iScience, 107541. https://doi.org/10.1016/j.isci.2023.107541 (Accessed: 31.01.2025).

Пристатейна бібліографія ГОСТ

1. Лапченко А. С. Реологічні властивості асфальтополімербетонів при динамічному деформуванні : автореф. дис. … канд. техн. наук : 05.23.05. Харків, 2010. 22 с.

2. Experiences with 76 t and 34,5 m. The Nordic perspective: EMS and EMS2 trucks – the positive outcomes and lessons learned. Revision of the Weights and Dimension Directive. 17 Nov. 2022.

3. Lindsey R., Dahlman L. Climate change: global temperature / reviewed by Jessica Blunden. Climate.gov : веб- сайт. URL: https://www.climate.gov/news-features/understanding-climate/climate-change-global-temperature (дата звернення: 10.06.2025).

4. McCulloch M. T., Winter A., Sherman C. E. et al. 300 years of sclerosponge thermometry shows global warming has exceeded 1.5 °C. Nature Climate Change. 2024. № 14. Р. 171–177. DOI: 10.1038/s41558-023-01919-7.

5. Hannant D. J. Fibre-cements and concretes. Chichester : John Wiley & Sons Ltd, 1978. 228 p.

6. Liu H., Wang N. Computer model and analysis on pavement performance and pavement structure of polypropylene fibre material concrete. Journal of Physics: Conference Series. 2020. Vol. 1578, № 1. 012057. URL: https://iopscience.iop.org/issue/1742-6596/1578/1 (дата звернення: 10.06.2025).

7. Menyhárd A., Menczel J., Abraham T. Polypropylene fibers. The Textile Institute Book Series. Thermal Analysis of Textiles and Fibers. 2020. № 12. P. 205–222. DOI: 10.1016/B978-0-08-100572-9.00012-4.

8. Базальтове волокно. Вікіпедія. Вільна енциклопедія : веб-сайт. URL: https://uk.wikipedia.org/wiki/Базальтове_волокно (дата звернення: 16.06.2025).

9. Толмачов С. М., Бєліченко О. А., Дорошенко М. А., Покуса Ю. П. Порівняльна характеристика застосування поліпропіленової і базальтової фібри у дорожніх бетонах. Механіка та математичні методи. 2022. № 2. С. 65–74. URL: http://repositsc.nuczu.edu.ua/bitstream/123456789/17012/1/MMM%20%E2%84%968%20%282%29.pdf (дата звернення: 16.06.2025).

10. Chen M., Ren C., Liu Y., Yang Y., Wang E., Liang X. Effects of polypropylene fibre and strain rate on dynamic compressive behaviour of concrete. Materials. 2019. № 12. P. 1797. DOI: 10.3390/ma12111797.

11. Yermak N., Pliya P., Beaucour A.-L., Simon A., Noumowe A. Influence of steel and/or polypropylene fibres on the behaviour of concrete at high temperature: spalling, transfer and mechanical properties. Construction and Building Materials. 2017. Vol. 132. P. 240–250. DOI: 10.1016/j.conbuildmat.2016.11.120.

12. Бражник Г. В. Монолітні дорожні цементні бетони високої морозостійкості з органомінеральним комплексом та фіброю : автореф. дис. … канд. техн. наук : 05.23.05. Харків, 2015. 23 с.

13. Advanced civil infrastructure materials / ed. by H. C. Wu. Cambridge : Woodhead Publishing Limited, 2006. 375 p.

14. Badr A., Ashour A., Platten A. Statistical variations in impact resistance of polypropylene fibre-reinforced concrete. International Journal of Impact Engineering. 2006. № 32 (11). Р. 107–120. DOI: 10.1016/j.ijimpeng.2005.05.003.

15. Jafarifar N. Shrinkage behavior of steel-fibre-reinforced-concrete pavements : Doctor of Philosophy’s thesis. Sheffield, 2012. 224 p.

16. Sliwinski J., Zych T. Contact zone between cement paste and fibre and its influence on the water permeability of fibre reinforced concrete. International Symposium on Brittle Matrix Composites – BMC 5 (Warsaw, 13–15 October 1997). Warsaw : BIGRAF and Woodhead Publ., 1997. P. 54–63.

17. Cao Y., Yu Q., Brouwers H. Numerical investigation of fibers effects in SFRC under dynamic tension. 9th International Symposium on Cement and Concrete (Wuhan, 31 October – 01 November 2017). Wuhan : Wuhan University of Technology, 2017. P. 1–7.

18. Бабич Є. М., Андрійчук О. В., Ужегов С. О., Шаповал І. В. Застосування сталефібробетону в дорожньому будівництві. Сучасні технології та методи розрахунків у будівництві. 2015. Вип. 4. С. 3–9. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/stmrb_2015_4_3 (дата звернення: 16.06.2025).

19. Avishreshth S., Bansal P., Chopra T. Characterization of steel fiber reinforced pervious concrete for applications in low volume traffic roads. Urbanization Challenges in Emerging Economies: Resilience and Sustainability of Infrastructure (New Delhi, 12–14 December 2017). New Delhi : The Institution of Engineers, 2018. Р. 93–102.

20. Karakurt C., Turap A. Properties of concrete pavements produced with different type of fibers. Journal of the Turkish Chemical Society. 2017. Vol. 1. P. 17–24. URL: https://acikkaynak.bilecik.edu.tr/items/14d55f8a-5293- 4de5-b943-fae77578b967 (дата звернення: 10.06.2025).

21. Ullah F., Al-Neshawy F., Punkki J. Early age autogenous shrinkage of fibre reinforced concrete. Nordic Concrete Research. 2018. Vol. 59, № 1. P. 59–72. DOI: 10.245781tamd/2018-12478.

22. Amreen N., Milind V. A review on effect of fiber reinforced concrete on rigid pavement. Conf. Smarter Solution for Better Tomorrows (Badnera, 9 December 2015). Badnera : PRMIT&R, 2015. P. 222–228.

23. Толмачов Д. С. Тріщиностійкі дрібнозернисті цементні бетони транспортного призначення : автореф. дис. … канд. техн. наук : 05.23.05. Харків, 2015. 20 с.

24. Khadhum M. M., Essa M. S., Hashim K. S. Effect of shape and type of steel fibre on some mechanical properties of reinforced concrete. Journal of Babylon University. Engineering Sciences. 2006. Vol. 12. P. 1–11. URL: https://www.researchgate.net/publication/317826132_EFFECT_OF_SHAPE_AND_TYPE_OF_STEEL_FIBRE_ON_SOME_MECHANICAL_PROPERTIES_OF_REINFORCED_CONCRETE (дата звернення: 10.06.2025).

25. Лапченко А. С. Вплив меленого доменного шлаку та пластифікуючої добавки на міцнісні властивості дорожнього бетону. Сучасні технології та методи розрахунків у будівництві. 2025. № 23. С. 143–154. DOI: 10.36910/6775-2410-6208-2025-13(23)-14.


Copyright (c) 2025 А. С. Лапченко