DOI: https://doi.org/10.32515/2664-262X.2025.12(43).1.217-226

Дослідження потенціалу рекуперації енергії відпрацьованих газів двигунів технологічного транспорту

С. І. Криштопа, А. І. Сем’янчук, А. І. Добуш, Д. В. Копильців, Р. М. Матвієнко, І. М. Солярчук

Про авторів

Криштопа Святослав Ігорович , доктор технічних наук, професор, завідувач кафедри автомобільного транспорту, Івано-Франківський національний технічний університет нафти і газу, м. Івано-Франківськ, Україна, ORCID: https://orcid.org/0000-0001-7899-8817, e-mail: auto.ifntung@ukr.net.

Сем’янчук Андрій Ігорович , здобувач вищої освіти на третьому (освітньо-науковому) рівні за спеціальністю «Автомобільний транспорт», Івано-Франківський національний технічний університет нафти і газу, м. Івано-Франківськ, Україна, ORCID: https://orcid.org/0009-0005-3664-7716, e-mail: AndriySemianchuk@ukr.net

Добуш Андрій Ігорович , здобувач вищої освіти на третьому (освітньо-науковому) рівні за спеціальністю «Автомобільний транспорт», Івано-Франківський національний технічний університет нафти і газу, м. Івано-Франківськ, Україна, ORCID: https://orcid.org/0009-0008-5038- 4299, e-mail: Andriy.osf@gmail.com

Копильців Дмитро Васильович , здобувач вищої освіти на третьому (освітньо-науковому) рівні за спеціальністю «Автомобільний транспорт», Івано-Франківський національний технічний університет нафти і газу, м. Івано-Франківськ, Україна, ORCID: https://orcid.org/0009-0002-1050-2701, e-mail: DmitryKopyltsiv@ukr.net.

Матвієнко Роман Михайлович , здобувач вищої освіти на третьому (освітньо-науковому) рівні за спеціальністю «Автомобільний транспорт», Івано-Франківський національний технічний університет нафти і газу, м. Івано-Франківськ, Україна, ORCID: https://orcid.org/0009-0000-3743-7511, e-mail: RomanMatviienko@ukr.net

Солярчук Іван Михайлович , здобувач вищої освіти на третьому (освітньо-науковому) рівні за спеціальністю «Автомобільний транспорт», Івано-Франківський національний технічний університет нафти і газу, м. Івано-Франківськ, Україна, ORCID: https://orcid.org/0009-0002-0639- 0364, e-mail: IvanSolyarchuk@ukr.net

Анотація

У статті досліджується питання моделювання та підвищення паливної ефективності силових приводів, що застосовуються на великокубатурних дизельних двигунах в нафтогазовій галузі. Як перспективний напрям модернізації зазначених дизельних двигунів запропоновано використання надкритичних циклів двоокису вуглецю (sCO₂). Проведено аналіз сучасних наукових досліджень і публікацій, присвячених тематиці моделювання силових приводів, а також виявлено ряд невирішених проблем, що стосуються практичного впровадження технології sCO₂ у нафтогазовій промисловості. З цієї причини у статті розглянуто потенціал застосування надкритичного двоокису вуглецю (sCO₂), органічного циклу Ренкіна (ORC) і термоелектричних генераторних систем (TEG) для рекуперації тепла відпрацьованих газів (WHR) технологічного транспорту нафтогазової галузі. Результати моделювання свідчать, що системи sCO₂ мають найвищий рівень енергетичного відновлення з вихлопних газів, перевершуючи ORC. Зокрема, система sCO₂ змогла відновити 19,5 кВт у режимі максимальної ефективної потужності та 10,1 кВт у режимі максимального крутного моменту, тоді як система ORC - 14,7 кВт і 7,9 кВт відповідно. У режимі низької ефективної потужності sCO₂ забезпечила 4,2 кВт, тоді як ORC - 3,3 кВт. При цьому система TEG продемонструвала значно нижчі показники: 533 Вт при максимальній ефективній потужності гальмування, 126 Вт при максимальному крутному моменті та лише 7 Вт у режимі низьких потужності й моменту, що пояснюється її меншою ефективністю порівняно з sCO₂ і ORC. На основі отриманих результатів зроблено висновок, що технології sCO₂ та ORC мають найбільший потенціал для підвищення ефективності вихлопних систем WHR. Окремо відзначено перспективність застосування надкритичних циклів двоокису вуглецю для покращення економічних характеристик силових приводів у нафтогазовій промисловості.

Ключові слова

транспорт; двигун; моделювання силових приводів; утилізація відпрацьованого тепла; надкритичний вуглекислий газ

Повний текст:

PDF

Посилання

1. Mahmoudzadeh Andwari, A., Pesyridis, A., Esfahanian, V., Salavati-Zadeh, A., & Hajialimohammadi, A. (2019). Modelling and evaluation of waste heat recovery systems in the case of a heavy-duty diesel engine. Energies, 12, 1397.

2. Moradi, J., Gharehghani, A., & Mirsalim, M. (2020). Numerical investigation on the effect of oxygen in combustion characteristics and to extend low load operating range of a natural-gas HCCI engine. Applied Energy, 276, 115516.

3. Song, J., Ren, X.-D., & Gu, C.-W. (2018). Investigation of engine waste heat recovery using supercritical CO2 (S-CO2) cycle system. In Turbo Expo: Power for Land, Sea, and Air (Vol. 51180, p. V009T38A014). New York: American Society of Mechanical Engineers.

4. Mehranfar, S., Gharehghani, A., Azizi, A., Mahmoudzadeh, A., Pesyridis, A., & Jouhara, H. (2022). Comparative assessment of innovative methods to improve solar chimney power plant efficiency. Sustainable Energy Technologies and Assessments, 49, 101807.

5. Moradi, J., Gharehghani, A., & Mirsalim, M. (2020). Numerical comparison of combustion characteristics and cost between hydrogen, oxygen and their combinations addition on natural gas fueled HCCI engine. Energy Conversion and Management, 222, 113254.

6. Gharehghani, A., Kakoee, A., Andwari, A. M., Megaritis, T., & Pesyridis, A. (2021). Numerical investigation of an RCCI engine fueled with natural gas/dimethyl-ether in various injection strategies. Energies, 14, 1638.

7. Gharehghani, A., Mirsalim, S. M., & Jazayeri, S. A. (2012). Numerical and experimental investigation of combustion and knock in a dual fuel gas/diesel compression ignition engine. Journal of Combustion, 2012, 504590.

8. Eichler, K., Jeihouni, Y., & Ritterskamp, C. (2015). Fuel economy benefits for commercial diesel engines with waste heat recovery. SAE International Journal of Commercial Vehicles, 8, 491–505.

9. Siddiqui, M. E. (2021). Thermodynamic performance improvement of recompression Brayton cycle utilizing CO2–C7H8 binary mixture. Mechanics, 27, 259–264.

10. Wieland, C., Schifflechner, C., Dawo, F., & Astolfi, M. (2023). The organic Rankine cycle power systems market: Recent developments and future perspectives. Applied Thermal Engineering, 224, 119980.

11. Marchionni, M., Bianchi, G., Tsamos, K. M., & Tassou, S. A. (2017). Techno-economic comparison of different cycle architectures for high temperature waste heat to power conversion systems using CO2 in supercritical phase. Energy Procedia, 123, 305–312.

12. Mahmoudzadeh, A., Pesiridis, A., Karvountzis-Kontakiotis, A., & Esfahanian, V. (2017). Hybrid electric vehicle performance with organic Rankine cycle waste heat recovery system. Applied Sciences, 7, 437.

13. Siddiqui, M., Almatrafi, E., Bamasag, A., & Saeed, U. (2022). Adoption of CO2-based binary mixture to operate transcritical Rankine cycle in warm regions. Renewable Energy, 199, 1372–1380.

14. Varshil, P., & Deshmuk, D. (2021). A comprehensive review of waste heat recovery from a diesel engine using organic Rankine cycle. Energy Reports, 7, 3951–3970.

15. Hoang, A. (2018). Waste heat recovery from diesel engines based on organic Rankine cycle. Applied Energy, 231, 138–166.

16. Mahmoudzadeh, A., Pesiridis, A., Esfahanian, V., Salavati-Zadeh, A., Karvountzis-Kontakiotis, A., & Muralidharan, V. (2017). A comparative study of the effect of turbocompounding and ORC waste heat recovery systems on the performance of a turbocharged heavy-duty diesel engine. Energies, 10, 1087.

17. Kim, T., Negash, A., & Cho, G. (2016). Waste heat recovery of a diesel engine using a thermoelectric generator equipped with customized thermoelectric modules. Energy Conversion and Management, 124, 280–286.

18. Chintala, V., Kumar, S., & Pandey, J. (2018). A technical review on waste heat recovery from compression ignition engines using organic Rankine cycle. Renewable and Sustainable Energy Reviews, 81, 493–509.

19. Lan, S., Yang, Z., Stobart, R., & Chen, R. (2018). Prediction of the fuel economy potential for a skutterudite thermoelectric generator in light-duty vehicle applications. Applied Energy, 231, 68–79.

20. Guo, J., Li, M., He, Y., Jiang, T., Ma, T., Xu, J., & Cao, F. (2022). A systematic review of supercritical carbon dioxide (S-CO2) power cycle for energy industries: Technologies, key issues, and potential prospects. Energy Conversion and Management, 258, 115437.

21. Manjunath, K., Sharma, O., Tyagi, S., & Kaushik, S. (2018). Thermodynamic analysis of a supercritical/transcritical CO2 based waste heat recovery cycle for shipboard power and cooling applications. Energy Conversion and Management, 155, 262–275.

22. Arunachalam, P., Shen, M., Tuner, M., Tunesta, P., & Thern, M. (2012). Waste heat recovery from multiple heat sources in a HD truck diesel engine using a Rankine cycle. A theoretical evaluation. SAE Technical Paper. Warrendale, PA: SAE International.

23. Andwari, A., Pesyridis, A., Esfahanian, V., & Muhamad Said, M. (2019). Combustion and emission enhancement of a spark ignition two-stroke cycle engine utilizing internal and external exhaust gas recirculation approach at low-load operation. Energies, 12, 609.

Пристатейна бібліографія ГОСТ

1. Mahmoudzadeh Andwari A., Pesyridis A., Esfahanian V., Salavati-Zadeh A., Hajialimohammadi A. Modelling and evaluation of waste heat recovery systems in the case of a heavy-duty diesel engine. Energies. 2019. Vol. 12. P. 1397.

2. Moradi J., Gharehghani A., Mirsalim M. Numerical investigation on the effect of oxygen in combustion characteristics and to extend low load operating range of a natural-gas HCCI engine. Applied Energy. 2020. Vol. 276. P. 115516.

3. Song J., Ren X.-D., Gu C.-W. Investigation of engine waste heat recovery using supercritical CO2 (S-CO2) cycle system. In: Turbo Expo: Power for Land, Sea, and Air. New York : American Society of Mechanical Engineers, 2018. Vol. 51180. P. V009T38A014.

4. Mehranfar S., Gharehghani A., Azizi A., Mahmoudzadeh A., Pesyridis A., Jouhara H. Comparative assessment of innovative methods to improve solar chimney power plant efficiency. Sustainable Energy Technologies and Assessments. 2022. Vol. 49. P. 101807.

5. Moradi J., Gharehghani A., Mirsalim M. Numerical comparison of combustion characteristics and cost between hydrogen, oxygen and their combinations addition on natural gas fueled HCCI engine. Energy Conversion and Management. 2020. Vol. 222. P. 113254.

6. Gharehghani A., Kakoee A., Andwari A. M., Megaritis T., Pesyridis A. Numerical investigation of an RCCI engine fueled with natural gas/dimethyl-ether in various injection strategies. Energies. 2021. Vol. 14. P. 1638.

7. Gharehghani A., Mirsalim S. M., Jazayeri S. A. Numerical and experimental investigation of combustion and knock in a dual fuel gas/diesel compression ignition engine. Journal of Combustion. 2012. Vol. 12. P. 504590.

8. Eichler K., Jeihouni Y., Ritterskamp C. Fuel economy benefits for commercial diesel engines with waste heat recovery. SAE International Journal of Commercial Vehicles. 2015. Vol. 8. P. 491–505.

9. Siddiqui M. E. Thermodynamic performance improvement of recompression Brayton cycle utilizing CO2–C7H8 binary mixture. Mechanics. 2021. Vol. 27. P. 259–264.

10. Wieland C., Schifflechner C., Dawo F., Astolfi M. The organic Rankine cycle power systems market: recent developments and future perspectives. Applied Thermal Engineering. 2023. Vol. 224. P. 119980.

11. Marchionni M., Bianchi G., Tsamos K. M., Tassou S. A. Techno-economic comparison of different cycle architectures for high temperature waste heat to power conversion systems using CO2 in supercritical phase. Energy Procedia. 2017. Vol. 123. P. 305–312.

12. Mahmoudzadeh A., Pesiridis A., Karvountzis-Kontakiotis A., Esfahanian V. Hybrid electric vehicle performance with organic Rankine cycle waste heat recovery system. Applied Sciences. 2017. Vol. 7. P. 437.

13. Siddiqui M., Almatrafi E., Bamasag A., Saeed U. Adoption of CO2-based binary mixture to operate transcritical Rankine cycle in warm regions. Renewable Energy. 2022. Vol. 199. P. 1372–1380.

14. Varshil P., Deshmuk D. A comprehensive review of waste heat recovery from a diesel engine using organic Rankine cycle. Energy Reports. 2021. Vol. 7. P. 3951–3970.

15. Hoang A. Wasteheat recovery from diesel engines based on organic Rankine cycle. Applied Energy. 2018. Vol. 231. P. 138–166.

16. Mahmoudzadeh A., Pesiridis A., Esfahanian V., Salavati-Zadeh A., Karvountzis-Kontakiotis A., Muralidharan V. A comparative study of the effect of turbocompounding and ORC waste heat recovery systems on the performance of a turbocharged heavy-duty diesel engine. Energies. 2017. Vol. 10. P. 1087.

17. Kim T., Negash A., Cho G. Waste heat recovery of a diesel engine using a thermoelectric generator equipped with customized thermoelectric modules. Energy Conversion and Management. 2016. Vol. 124. P. 280–286.

18. Chintala V., Kumar S., Pandey J. A technical review on waste heat recovery from compression ignition engines using organic Rankine cycle. Renewable and Sustainable Energy Reviews. 2018. Vol. 81. P. 493–509.

19. Lan S., Yang Z., Stobart R., Chen R. Prediction of the fuel economy potential for a skutterudite thermoelectric generator in light-duty vehicle applications. Applied Energy. 2018. Vol. 231. P. 68–79.

20. Guo J., Li M., He Y., Jiang T., Ma T., Xu J., Cao F. A systematic review of supercritical carbon dioxide (S-CO2) power cycle for energy industries: technologies, key issues, and potential prospects. Energy Conversion and Management. 2022. Vol. 258. P. 115437.

21. Manjunath K., Sharma O., Tyagi S., Kaushik S. Thermodynamic analysis of a supercritical/transcritical CO2 based waste heat recovery cycle for shipboard power and cooling applications. Energy Conversion and Management. 2018. Vol. 155. P. 262–275.

22. Arunachalam P., Shen M., Tuner M., Tunesta P., Thern M. Waste heat recovery from multiple heat sources in a HD truck diesel engine using a Rankine cycle. A theoretical evaluation. SAE Technical Paper. Warrendale, PA : SAE International, 2012. 0148-7191.

23. Andwari A., Pesyridis A., Esfahanian V., Muhamad Said M. Combustion and emission enhancement of a spark ignition two-stroke cycle engine utilizing internal and external exhaust gas recirculation approach at low-load operation. Energies. 2019. Vol. 12. P. 609.


Copyright (c) 2025 С. І. Криштопа, А. І. Сем’янчук, А. І. Добуш, Д. В. Копильців, Р. М. Матвієнко, І. М. Солярчук