DOI: https://doi.org/10.32515/2664-262X.2024.9(40).2.118-126

Удосконалення трансмісій міських пасажирських автобусів ЛАЗ-5208 LN

О.П. Захарчук, А.О. Денис, О.С. Шевчук, Н.М. Фалович, В.Б. Захарчук

Об авторах

О.П. Захарчук, доцент, кандидат технічних наук, Західноукраїнський національний університет, Тернопіль, Україна, e-mail: olenaskyba8500@gmail.com, ORCID ID: 0000-0002-4359-5644

А.О. Денис, здобувач вищої освіти гр. ТАз-41, Західноукраїнський національний університет, Тернопіль, Україна, e-mail: nastadenis766@gmail

О.С. Шевчук, доцент, кандидат технічних наук, Західноукраїнський національний університет, Тернопіль, Україна, e-mail: oksana_shevchuk84@ukr.net, ORCID ID: 0000-0001-8283-4620

Н.М. Фалович, доцент, кандидат економічних наук, Західноукраїнський національний університет, Тернопіль, Україна, е-mail: n.falovych@gmail.com, ORCID ID: 0000-0003-1651-3022

В.Б. Захарчук, аспірант, Західноукраїнський національний університет, Тернопіль, Україна, е-mail: zaharchuk100182@gmail.com

Анотація

Важливу роль у функціонуванні міст та забезпеченні життєдіяльності населення відіграє міський пасажирський транспорт. Зміна передавального числа трансмісії може впливати на характеристики міських пасажирських автобусів у різних аспектах. Враховуючи специфічні роботи міського транспорту, мета і задачі дослідження було визначено як розробка і обґрунтування технічних вдосконалень вузлів і агрегатів автобусів ЛАЗ. У статті запропоновано провести реконструкцію коробки перемикання передач (КПП) з метою оптимізації передавального числа трансмісії до спеціальних умов експлуатації міського транспорту, а саме руху в режимі старт-стоп. Проведено розрахунки динамічних властивостей та параметрів розгону транспортного засобу до та після реконструкції коробки перемикання швидкостей. Було встановлено, що автобус із модернізованою трансмісією володіє кращими динамічними характеристиками, а саме швидкістю прискорення.

Ключові слова

трансмісія, зчеплення, передавальне число, прискорення, експлуатаційні характеристики пасажирського автобуса

Повний текст:

PDF

Посилання

1. L Eboli, G Mazzulla, G PungilloTransportation Research Part C: Emerging Technologies Volume 68, July 2016, Pages 113-125 https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0968090X16300067

2. Rozum R.I., Buriak M. V., Zakharchuk O. P. Innovative engines in the history of automobile building. Modern engineering and innovative technologies. Sergeieva&Co Karlsruhe (Germany) 2021. Issue 18. Part 2. P. 64 – 67. https://www.moderntechno.de/index.php/meit/issue/view/meit18-02/meit18-02

3. Методичні рекомендації до виконання кваліфікаційної роботи для бакалаврів спеціальності 275 «Транспорті технології (за видами транспорту)» за темою: «Експлуатаційні властивості автотранспортних засобів» / Дерюгін О.В., Третяк О.О., Весела М.А.; М-во освіти і науки України, Нац. техн. ун-т «Дніпровська політехніка». – Дніпро: НТУ«ДП», 2020. – 21 с.

4. Стефановський О.Б., Гуйва С.Д. Про залежність характерного часу розгону автомобілів від їхніх основних параметрів. Праці Таврійського державного агротехнологічного університету. 2014. №14, т. 3. С. 225-228 https://nauka.tsatu.edu.ua/print-journals-tdatu/14-3/14_3/24.pdf

5. Осетров О.О, Чучуменко Б. С. Моделювання впливу параметрів легкового автомобіля на процес його розгону. Автомобіль і електроніка. Сучасні технології. 2021. Вип. 20. С. 45-53 https://api.dspace.khadi.kharkov.ua/server/api/core/bitstreams/830377c0-3680-4c15-b0bc-170f08d27755/content

6. Обгрунтування доцільності удосконалення трансмісії пасажирських автобусів типу VAN HOOL ACRON 915 ТА NEOPLAN N316/3 UL / Захарчук О., Фалович Н. та ін . Сучасні технології в машинобудуванні та транспорті. 2022. № 18, т. 1. С.81-87.

7. Туристичні автобуси: веб-сайт. URL: https://www.buskyiv.com/index.php/uk/

8. Офіційна сторінка MAN: веб-сайт. URL: https://www.man.eu/engines/en/homepage.html

9. Литвин, В., Таран, І. Вплив режимів руху міських автобусів на паливну економічність та екологічну безпеку. Сучасні технології в машинобудуванні та транспорті. 2019. 1(12), 92-97. https://eforum.lntu.edu.ua/index.php/jurnal-mbf/article/view/39

10. Офіційна сторінка ZF Friedrichshafen AG: веб-сайт. URL: https://www.zf.com/mobile/ de/homepage/homepage.html

Пристатейна бібліографія ГОСТ

1. Rozum, R.I., Buriak, M. V., Zakharchuk O. P. (2021) Innovative engines in the history of automobile building. Modern engineering and innovative technologies. Sergeieva&Co Karlsruhe (Germany). – Issue 18. Part 2. P. 64– 67. https://www.moderntechno.de/index.php/meit/issue/view/meit18-02/meit18-02 [in English].

2. Rozum, R.I., Buriak, M. V., Zakharchuk, O. P. (2021) Innovative engines in the history of automobile building. Modern engineering and innovative technologies. Sergeieva&Co Karlsruhe (Germany). – Issue 18. Part 2. P. 64 – 67. https://www.moderntechno.de/index.php/meit/issue/view/meit18-02/meit18-02 [in English].

3. Deriuhin, O.V., Tretiak, O.O. & Vesela, M.A. (2020). Metodychni rekomendatsii do vykonannia kvalifikatsijnoi roboty dlia bakalavriv spetsial'nosti 275 «Transporti tekhnolohii (za vydamy transportu)» za temoiu: «Ekspluatatsijni vlastyvosti avtotransportnykh zasobiv» [Methodological recommendations for the performance of qualification work for bachelors of specialty 275 "Transport technologies (by types of transport)" on the topic: "Operational properties of motor vehicles"]. Dnipro: NTU«DP» [in Ukrainian].

4. Stefanovs'kyj, O.B. & Hujva, S.D. (2014). Pro zalezhnist' kharakternoho chasu rozghonu avtomobiliv vid ikhnikh osnovnykh parametriv [On the dependence of the characteristic acceleration time of cars on their main parameters]. Pratsi Tavrijs'koho derzhavnoho ahrotekhnolohichnoho universytetu - Proceedings of the Tavri State Agro-Technological University , 14, 3, 225-228 https://nauka.tsatu.edu.ua/print-journals-tdatu/14-3/14_3/24.pdf [in Ukrainian].

5. Osetrov, O.O (2021). Modeliuvannia vplyvu parametriv lehkovoho avtomobilia na protses joho rozghonu [Modeling the influence of car parameters on the acceleration process]. Avtomobil' i elektronika. Suchasni tekhnolohii – Car and electronics. Modern technology,20, 45-53 https://api.dspace.khadi.kharkov.ua/ server/api/ core/bitstreams/ 830377c0-3680-4c15-b0bc-170f08d27755/content [in Ukrainian].

6. Zakharchuk, O. et al. (2022). Obhruntuvannia dotsil'nosti udoskonalennia transmisii pasazhyrs'kykh avtobusiv typu VAN HOOL ACRON 915 TA NEOPLAN N316/3 UL [Justification of the feasibility of improving the transmission of VAN HOOL ACRON 915 AND NEOPLAN N316/3 UL passenger buses]. Suchasni tekhnolohii v mashynobuduvanni ta transporti - Modern technologies in mechanical engineering and transport, 18, 1, 81-87 [in Ukrainian].

7. Turystychni avtobusy [Tourist buses]. Retrieved from: https://www.buskyiv.com/index.php/uk/ [in Ukrainian].

8. Ofitsijna storinka MAN [MAN URL Official Page]. Retrieved from: https://www.man.eu/engines/en/homepage.html. [in English].

9. Lytvyn, V., & Taran, I. (2019). Vplyv rezhymiv rukhu mis'kykh avtobusiv na palyvnu ekonomichnist' ta ekolohichnu bezpeku [The influence of city bus driving modes on fuel efficiency and environmental safety]. Suchasni tekhnolohii v mashynobuduvanni ta transporti - Modern technologies in mechanical engineering and transport, 1(12), 92-97. https://eforum.lntu.edu.ua/index.php/jurnal-mbf/article/view/39 [in Ukrainian].

10. Ofitsijna storinka ZF Friedrichshafen AG [Official website of ZF Friedrichshafen AG]. Retrieved from: https://www.zf.com/mobile/de/homepage/homepage.html [in English].


Copyright (c) 2024 О.П. Захарчук, А.О. Денис, О.С. Шевчук, Н.М. Фалович, В.Б. Захарчук