DOI: https://doi.org/10.32515/2664-262X.2024.9(40).2.247-256

Інституційні та нормативно-правові аспекти регулювання сталої міської мобільності

О.С. Шевчук, К.М. Березька, О.П. Захарчук, Н.М. Фалович, Р.В. Сіран

Об авторах

О.С. Шевчук, доцент, кандидат технічних наук, Західноукраїнський національний університет, Тернопіль, Україна, е-mail: oksana_shevchuk84@ukr.net, ORCID ID: 0000-0001-8283-4620

К.М. Березька, доцент, кандидат технічних наук, Західноукраїнський національний університет, Тернопіль, Україна, е-mail: k.berezka@wunu.edu.ua, ORCID ID: 0000-0002-9632-4004

О.П. Захарчук, доцент, кандидат технічних наук, Західноукраїнський національний університет, Тернопіль, Україна, e-mail: olenaskyba8500@gmail.com, ORCID ID: 0000-0002-4359-5644

Н.М. Фалович, доцент, кандидат технічних наук, Західноукраїнський національний університет, Тернопіль, Україна, е-mail: n.falovych@gmail.com, ORCID ID: 0000-0003-1651-3022

Р.В. Сіран, аспірант, Західноукраїнський національний університет, Тернопіль, Україна, е-mail: Siran_rv@ukr.net

Анотація

Сучасні умови та виклики, з якими зіштовхуються українські міста та громади вносять свої корективи у можливості реалізації стратегічних планів розвитку з дотриманням принципів сталої мобільності. У статті розкрито та проаналізовано українське законодавство та його інтеграцію з міжнародним законодавством з питань транспортної інфраструктури, сталої міської мобільності та можливості втілити прийняті законодавчі акти у життя українського суспільства. На сьогоднішній день це питання є досить актуальним, після завершення війни необхідно відбудовувати міста, транспортну інфраструктуру України на засадах економічного, екологічного та соціального розвитку. Європейський досвід нам говорить, що містобудівні документи повинні включають проектувальні рішення, що мають людиноорієнтований характер для безпечного і сталого міського середовища, пропагують відмову автомобілів в повсякденному використанні без вагомих причин, пропонують планування нових територій із функціональним різноманіттям та чіткою ієрархією вулиць та кварталів.

Ключові слова

законодавчі акти, урбанізація, міська мобільність, сталий розвиток, громадський транспорт, транспортна інфраструктура, екологічні аспекти, безпека руху

Повний текст:

PDF

Посилання

1. Національна транспортна стратегія України на період до 2030 року: веб-сайт. URL: https://publications.chamber.ua/2017/Infrastructure/UDD/National_Transport_Strategy_2030.pdf (дата звернення 05.06.2024).

2. Міністерство інфрастуктури України: веб-сайт. URL: http://www.mintrans.gov.ua (дата звернення 05.06.2024).

3. ДБН Б.2.2-12:2019 Планування та забудова територій: веб-сайт. URL:https://dbn.co.ua/pay/pub01/dbn-B-2212_planuvannya.pdf (дата звернення 08.06.2024).

4. ДБН В. 2.3-5:2018. Вулиці і дороги населених пунктів. К.: Мінрегіон України, 2018. 61 с. (дата звернення 11.06.2024).

5. Концептуальні основи модернизації транспортної інфраструктури середніх міст в Україні / Шевчук О.С. та ін. Сучасні технології в машинобудуванні та транспорті. 2024. № 1 (22). С. 369-377. https://doi.org/10.36910/automash.v1i22.1380

6. Визначення рівня завантаження зупинок громадського транспорту на основі кластерного аналізу / Шевчук О.С. та ін. Сучасні технології в машинобудуванні та транспорті. 2024. № 1(22). С. 357-367. https://doi.org/10.36910/automash.v1i22.1379..

7. Вікторія Прокопенко. Розвиток сталої мобільності: кращі практики міст України. Дослідження практик мобільності. 2021. 72 с. https://ua.boell.org/sites/default/files/2021-03/Mobility%20Practices%20Research%20-%2018-3-2021.pdf

8. Литвиненко Т.П., Гасенко Л.В. Прийоми організації інфраструктури для руху індивідуальних екологічних транспортних засобів. Енергоефективність у будівництві та архітектурі. 2015. Вип. 7. С. 155 – 160. https://repositary.knuba.edu.ua/server/api/core/ bitstreams/18f65992-ba62-4706-82e9-5f4ae5643054/content

9. Анна Сотникова, Анжела Франке. Взаємодія пішохідного та велосипедного потоків у міській вулично-дорожній мережі. Транспортні технології. 2020. № 1 (20). С. 74-82. https://science.lpnu.ua/uk/tt/vsi-vypusky/vypusk-1-nomer-1-2020/vzayemodiya-pishohidnyh-ta-velosypednyh-potokiv-na-vulychno.

10. Населення України : веб-сайт. URL: http://database.ukrcensus.gov.ua/PXWEB2007 /ukr/publ_ new1/2019/zb_chnn2019.pdf (дата звернення 12.06.2024).

Пристатейна бібліографія ГОСТ

1. Natsional'na transportna stratehiia Ukrainy na period do 2030 roku: veb-sajt [ National transport strategy of Ukraine for the period up to 2030: website]. Retrieved from: https://publications.chamber.ua/2017/Infrastructure/UDD/National_Transport_Strategy_2030.pdf (Last accessed: 05.06.2024) [in Ukrainian].

2. Ministerstvo infrastuktury Ukrainy: veb-sajt [Ministry of Infrastructure of Ukraine: website]. Retrieved from: http://www.mintrans.gov.ua (Last accessed: 05.06.2024) [in Ukrainian].

3. Planuvannia ta zabudova terytorij: veb-sajt [Planning and development of territories: website]. (2019). DBN B.2.2-12:2019 Retrieved from: https://dbn.co.ua/pay/pub01/dbn-B-2212_planuvannya.pdf (Last accessed: 08.06.2024) [in Ukrainian].

4. Vulytsi i dorohy naselenykh punktiv [Streets and roads of settlements]. (2018). DBN V.2.3.-5:2018 K.: Minrehion Ukrainy (Last accessed: 11.06.2024) [in Ukrainian].

5. Shevchuk, O.S. et al. (2024). Kontseptual'ni osnovy modernyzatsii transportnoi infrastruktury serednikh mist v Ukraini [Conceptual basis of modernization of transport infrastructure of medium cities in Ukraine]. Suchasni tekhnolohii v mashynobuduvanni ta transporti - Advances in mechanical engineering and transport, 1(22), 369-377 [in Ukrainian].

6. Shevchuk, O.S. et al. (2024). Vyznachennia rivnia zavantazhennia zupynok hromads'koho transportu na osnovi klasternoho analizu [Determining the level of loading of public transport stops based on cluster analysis]. Suchasni tekhnolohii v mashynobuduvanni ta transporti - Advances in mechanical engineering and transport, 1(22), 357-368 [in Ukrainian].

7. Prokopenko, V. (2021). Rozvytok staloi mobil'nosti: kraschi praktyky mist Ukrainy. Doslidzhennia praktyk mobil'nosti [Development of sustainable mobility: best practices of Ukrainian cities. Study of mobility practices]. https://ua.boell.org/sites/default/files/2021-03/Mobility%20Practices% 20Research%20-%2018-3-2021.pdf [in Ukrainian].

8. Lytvynenko, T. P. & Khasenko, L.V. (2015). Pryjomy orhanizatsii infrastruktury dlia rukhu indyvidual'nykh ekolohichnykh transportnykh zasobiv [Methods of infrastructure organization for the movement of individual ecological transpor]. Enerhoefektyvnist v budivnytstvi ta arkhitekturi – Energy efficiency in construction and architecture, 7, 155 160. https://repositary.knuba.edu.ua /server/api/core/bitstreams/18f65992-ba62-4706-82e9-5f4ae5643054/content [in Ukrainian].

9. Sotnykova, A. & Franke, A. (2020). Vzaiemodiia pishokhidnoho ta velosypednoho potokiv u mis'kij vulychno-dorozhnij merezhi [Interaction of pedestrian and bicycle flows in the city street and road network]. Transportni tekhnolohii - Transport technologies, 1 (20), 74-82. https://science.lpnu.ua/uk/tt/vsi-vypusky/vypusk-1-nomer-1-2020/vzayemodiya-pishohidnyh-ta-velosypednyh-potokiv-na-vulychno [in Ukrainian].

10. Naselennia Ukrainy : veb-sajt [Population of Ukraine: website]. Retrieved from: http://database.ukrcensus.gov.ua/PXWEB2007/ukr/publ_new1/2019/zb_chnn2019.pdf (Last accessed: 12.06.2024) [in Ukrainian].


Copyright (c) 2024 О.С. Шевчук, К.М. Березька, О.П. Захарчук, Н.М. Фалович, Р.В. Сіран