DOI: https://doi.org/10.32515/2664-262X.2024.9(40).2.136-145

Дослідження гальмівної динаміки автопоїзда

П.Б. Прогній, Д.П. Попович, О.В. Чорна, Р.І. Розум, М.В. Буряк, В.В. Бірючинський, М.Р. Башуцький

Об авторах

П.Б. Прогній, кандидат технічних наук, Західноукраїнський національний університет, Тернопіль, Україна, e-mail: p.prohnii@wunu.edu.ua

Д.П. Попович, здобувач вищої освіти, Тернопільський національний медичний університет імені І.Я. Горбачевського, Тернопіль, Україна

О.В. Чорна, доцент, кандидат економічних наук, Західноукраїнський національний університет, Тернопіль, Україна, e-mail: o.romanyshyn@wunu.edu.ua, ORCID ID: 0000-0002-4204-1551

Р.І. Розум, доцент, кандидат технічних наук, Західноукраїнський національний університет, Тернопіль, Україна, e-mail: rozoom_ruslan@ukr.net, ORCID ID: 0000-0001-7812-8248

М.В. Буряк, доцент, кандидат технічних наук, Західноукраїнський національний університет, Тернопіль, Україна, е-mail : m.buriak@wunu.edu.ua, ORCID ID: 0000-0001-5332-1498

В.В. Бірючинський, аспірант, Західноукраїнський національний університет, Тернопіль, Україна

М.Р. Башуцький, аспірант, Західноукраїнський національний університет, Тернопіль, Україна

Анотація

У статті проведено аналіз динамічних характеристик гальмівного процесу дволанкового сідельного автопоїзда під час прямолінійного та криволінійного руху. Одержано залежності для розрахунку значення нормальних реакцій, що діють на колесах транспортного засобу. Встановлено, що під час зміни величини маси напівпричепа відбувається найбільше довантаження на вісь напівпричепа, найменше – передньої осі автомобіля-тягача. Під час гальмування в процесі прямолінійного руху, при підвищенні інтенсивності гальмування здійснюється зменшення навантаження задньої осі тягача, а також осей напівпричепа за рахунок збільшення навантаження на передню вісь автомобіля-тягача. Необхідно відмітити, що одночасно із розвантаженням осей напівпричепа відбувається збільшення навантаження на опорно-зчіпний пристрій транспортного засобу, результатом чого, в свою чергу, є підвищення навантаженості осей тягача. Гальмівна динаміка автопоїзда у криволінійному русі показує, що підвищення інтенсивності гальмування супроводжується перерозподілом величин нормальних опорних реакцій та довантаження передньої осі тягача. Разом з тим, більша величина нормальної реакції є характерною для коліс, що перебувають на зовнішньому колі відносно центру повороту. Даний ефект пояснюється впливом відцентрових сил. Максимальна величина бортового відхилення нормальних опорних реакцій спостерігається на задній осі тягача.

Ключові слова

стійкість, гальмування, дволанковий автопоїзд, нормальні реакції опорної поверхні, прямолінійний рух, криволінійний рух

Повний текст:

PDF

Посилання

1. Прикладна теорія руху автопоїзда / Сахно В. П., Поляков В. М., Шарай С. М., Босенко В. М. К. : НТУ, 2016. 232 с.

2. До визначення показників стійкості автопоїзда / Сахно В. П., Тімков О. М., Гуменюк П. О., Файчук М. І. Вісник Національного транспортного університету. 2013. Вип. 27. С. 31-39.

3. Кравчук П. М., Нілов Р. Ю., Бабін Ю. В. Нормування гальмівних властивостей колісних транспортних засобів в Україні. Науково-виробничий журнал Автомобільний транспорт: У реаліях міжнародного права. 2014. № 2(238). С. 8-10.

4. Сахно В. П., Поляков В. М., Тімков О. М. Стійкість сідельних автопоїздів з урахуванням кутів встановлення осей напівпричепа: монографія. К. : LAMBERT Academic Publishing, 2018. 156 с.

5. Heavy Truck Axle Alignment Evolution – From the Truck Manufacturer to the User. URL: http://papers.sae.org/933046.

6. Маневреність і гальмівні властивості колісних машин / Подригало М. А. та ін.; за ред. М. А. Подригало. Харків : ХНАДУ, 2003. 403 с.

7. Підвищення стійкості та керованості колісних машин в гальмівних режимах : монографія / Олександров Е. Е., Волков В. П., Волонцевич Д. О. та ін.; за ред. Д. О. Волонцевича. Харків : НТУ «ХПІ», 2007. 320 с.

8. Подригало М. А. Нове в теорії експлуатаційних властивостей автомобілів і тракторів : монографія. Харків. 2013. 220 с.

9. Прогній П. Б. До аналізу процесу гальмування сідельного автопоїзда без блокування коліс. Управління проектами, системний аналіз і логістика. 2014. Вип. 13. С. 139-146.

10. Прогній П. Б. Поліпшення стійкості автомобільного поїзда у гальмівному режимі : дис. ... канд. техн. наук : 05.22.02 / Київ, 2016. 176 c.

Пристатейна бібліографія ГОСТ

1. Sakhno, V. P., Poliakov, V. M., Sharaj, S. M. & Bosenko, V. M. (2016). Prykladna teoriia rukhu avtopoizda [Applied theory of road train movement]. Kyiv [in Ukrainian].

2. Sakhno, V. P., Timkov, O. M., Humeniuk, P. O. & Fajchuk M. I. (2013). Do vyznachennia pokaznykiv stijkosti avtopoizda [To determine the stability indicators of the road train]. Visnyk Natsional'noho transportnoho universytetu - Bulletin of the National Transport University 27, 31-39 [in Ukrainian].

3. Kravchuk, P. M., Nilov, R. Yu.& Babin, Yu. V. (2014). Normuvannia hal'mivnykh vlastyvostej kolisnykh transportnykh zasobiv v Ukraini [Standardization of braking properties of wheeled vehicles in Ukraine]. Naukovo-vyrobnychyj zhurnal Avtomobil'nyj transport: U realiiakh mizhnarodnoho prava - Scientific and industrial journal Automotive transport: In the realities of international law, 2(238), 8-10 [in Ukrainian].

4. Sakhno, V. P., Poliakov, V. M. & Timkov O. M. (2018). Stijkist' sidel'nykh avtopoizdiv z urakhuvanniam kutiv vstanovlennia osej napivprychepa [Stability of semi-trailer trucks taking into account the installation angles of semi-trailer axles]. Kyiv: LAMBERT Academic Publishing [in Ukrainian]

5. Fred Wheeler, Ellis Johnson Heavy (1993) Truck Axle Alignment Evolution – From the Truck Manufacturer to the User URL: http://papers.sae.org/933046 [in English].

6. Podryhalo, M. A. et al. (2003). Manevrenist' i hal'mivni vlastyvosti kolisnykh mashyn [6. Maneuverability and braking properties of wheeled vehicles]. Podryhalo M. A. (Ed). Kh.:KhNADU [in Ukrainian].

7. Oleksandrov, E. E., Volkov, V. P. & Volontsevych, D. O. et al. (2007). Pidvyschennia stijkosti ta kerovanosti kolisnykh mashyn v hal'mivnykh rezhymakh [Increasing the stability and controllability of wheeled vehicles in braking modes]. Volontsevych D. O. (Ed.). Kharkiv : NTU «KhPI» [in Ukrainian] .

8. Podryhalo, M. A. (2013). Nove v teorii ekspluatatsijnykh vlastyvostej avtomobiliv i traktoriv [New in the theory of operational properties of cars and tractors]. Kharkiv [in Ukrainian].

9. Prohnij, P. B. (2014). Do analizu protsesu hal'muvannia sidel'noho avtopoizda bez blokuvannia kolis [To the analysis of the braking process of a semi-trailer truck without locking the wheels]. Upravlinnia proektamy, systemnyj analiz i lohistyka - Project management, system analysis and logistics, 13, 139-146 [in Ukrainian]

10. Prohnij, P. B. (2016). Polipshennia stijkosti avtomobil'noho poizda u hal'mivnomu rezhymi [Improvement of lorry convoy stability in braking mode]. Candidate’s thesis. Kyiv [in Ukrainian].


Copyright (c) 2024 П.Б. Прогній, Д.П. Попович, О.В. Чорна, Р.І. Розум, М.В. Буряк, В.В. Бірючинський, М.Р. Башуцький