DOI: https://doi.org/10.32515/2664-262X.2024.9(40).2.106-111

До визначення способу регулювання гальмівних сил причіпної ланки автопоїзда

П.Б. Прогній, Р.В. Чорний, О.В. Чорна, М.В. Буряк, В.С. Колодій, І.Є. Величенко, Ю.М. Петришин

Об авторах

П.Б. Прогній, кандидат технічних наук, Західноукраїнський національний університет, Тернопіль, Україна, e-mail: p.prohnii@wunu.edu.ua

Р.В. Чорний, кандидат технічних наук, Західноукраїнський національний університет, Тернопіль, Україна

О.В. Чорна, доцент, кандидат економічних наук, Західноукраїнський національний університет, Тернопіль, Україна, e-mail: o.romanyshyn@wunu.edu.ua, ORCID ID: 0000-0002-4204-1551

М.В. Буряк, доцент, кандидат технічних наук, Західноукраїнський національний університет, Тернопіль, Україна, е-mail : m.buriak@wunu.edu.ua, ORCID ID: 0000-0001-5332-1498

В.С. Колодій, аспірант, Західноукраїнський національний університет, Тернопіль, Україна

І.Є. Величенко, аспірант, Західноукраїнський національний університет, Тернопіль, Україна

Ю.М. Петришин, аспірант, Західноукраїнський національний університет, Тернопіль, Україна

Анотація

У статті проаналізовано спосіб покращення гальмівної динаміки автопоїзда. Запропоновано метод регулювання гальмівних сил на колесах причіпної ланки для усунення бортової нерівномірності при її виявленні в процесі сервісного обслуговування гальмівної системи транспортного засобу. Наведено залежність між величиною гальмівного моменту на колесі та плечем прикладання зусилля від гальмівної камери для барабанних гальмівних механізмів з пневматичним приводом. Обґрунтовано спосіб регулювання гальмівних сил, прикладених до колеса, зміною передаточного відношення гальмівного механізму, за рахунок зміни плеча прикладання гальмівного зусилля від гальмівної камери до важеля повороту розтискного кулачка.

Ключові слова

гальмування, розподіл гальмівних сил, бортова нерівномірність гальмівних сил, передаточне відношення гальмівного механізму

Повний текст:

PDF

Посилання

1. Міністерство інфраструктури України, звіт за 2021 рік. URL : https://mtu.gov.ua/content/2021_rik.html. (дата звернення: 04.05.2023 р.)

2. Державна служба статистики України. Розподіл експорту-імпорту товарів за видами їх транспортування в 2023 році. URL : https://www.ukrstat.gov.ua/operativ/operativ2024/ zd/new/r_tr_23.xls. (дата звернення: 27.02.2024 р.)

3. Експлуатаційна надійність і роботоздатність вантажного автомобільного рухомого складу (scholar.google.com) / Розум Р. І. та ін. Центральноукраїнський науковий вісник. Технічні науки. 2022. Вип. 5 (36), ч. 2. С. 201–205.

4. Оцінка міцності та надійності автотранспортних засобів / Буряк М.В. та ін. Вісник машинобудування та транспорту. 2022. Том 15, № 1 . С. 17–22

5. Кравченко О. П., Глайборода А. А. Аналіз надійності причіпного складу автопоїздів. Вісник Східноукраїнського національного університету. 2003. № 10 (68), ч.1. С. 94-97.

6. Кравченко О. П. Статистичні дослідження порушень роботоздатності причіпного складу автопоїздів європейського виробництва. Вісник Східноукраїнського національного університету. 2006. № 7 (101). С. 87-91.

7. Поляков В. М., Приходченко Д. Ю., Шарай С. М. Вплив експлуатаційних факторів на стійкість руху триланкового автопоїзда при гальмуванні. Вісник СевНТУ . 2011. Вип. 121. С. 61-64.

8. Експлуатаційні властивості автотранспортних засобів. В 3 ч. Ч 3. Маневреність. Керованість. Стійкість : навч. посіб. / Сахно В.П. та ін. ЛАНДОН-ХХІ, 2015. 400 с.

9. Подригало М. А., Коробко А. І. Вплив бортової нерівномірності гальмівних сил на відхилення автомобіля. Автомобільний транспорт. 2009. № 24. С. 33-36.

10. Експлуатаційні властивості автотранспортних засобів. В 3 ч. Ч 2. Плавність ходу та прохідність автотранспортних засобів : навч. посіб. / Сахно В.П. та ін. Вид-во «Ноулідж», 2014. 354 с.

Пристатейна бібліографія ГОСТ

1. Ministerstvo infrastruktury Ukrainy, zvit za 2021 rik [Ministry of Infrastructure of Ukraine, report for 2021]. Retrieved from: https://mtu.gov.ua/content/2021_rik.html. (Last accessed: 04.05.2023) [in Ukrainian].

2. Derzhavna sluzhba statystyky Ukrainy. Rozpodil eksportu-importu tovariv za vydamy ïkh transportuvannia v 2023 rotsi [State Statistics Service of Ukraine. Breakdown of exports and imports of goods by type of transportation in 2023]. Retrieved from: URL : https://www.ukrstat.gov.ua/ operativ/operativ2024/zd/new/r_tr_23.xls. (Last accessed: 27.02.2024) [in Ukrainian].

3. Rozum, R.I. et al. (2022). Ekspluatatsijna nadijnist' i robotozdatnist' vantazhnoho avtomobil'noho rukhomoho skladu [Operational reliability and efficiency of freight automobile rolling stock]. Tsentral'noukrains'kyj naukovyj visnyk. Tekhnichni nauky – Central Ukrainian scientific bulletin. Technical sciences, 2, 5(36), 201-205 [in Ukrainian].

4. Buriak, M.V. et al. (2022). Otsinka mitsnosti ta nadijnosti avtotransportnykh zasobiv [Assessment of the strength and reliability of motor vehicles]. Visnyk mashynobuduvannia ta transportu – Bulletin of mechanical engineering and transport, 15, 1, 17–22 [in Ukrainian].

5. Kravchenko, O. P. & Hlajboroda, A. A. (2003). Analiz nadijnosti prychipnoho skladu avtopoizdiv [Reliability analysis of trailed combination of road trains]. Visnyk Skhidnoukrains'koho natsional'noho universytetu – Bulletin of the Eastern Ukrainian National University, 10(68), 1, 94-97 [in Ukrainian].

6. Kravchenko, O.P. (2006). Statystychni doslidzhennia porushen' robotozdatnosti prychipnoho skladu avtopoizdiv ievropejs'koho vyrobnytstva [Statistical studies of working capacity failures of European road train's trailers]. Visnyk Skhidnoukrains'koho natsional'noho universytetu – Bulletin of the Eastern Ukrainian National University, 7(101), 87-91[in Ukrainian].

7. Poliakov, V. M., Prykhodchenko, D. Yu. & Sharaj, S. M. (2011). Vplyv ekspluatatsijnykh faktoriv na stijkist' rukhu trylankovoho avtopoizda pry hal'muvanni [Influence of operational factors on the stability of a three-unit road train during braking]. Visnyk SevNTU – Bulletin of SevNTU, 121, 61-64 [in Ukrainian].

8. Sakhno, V.P. et al. (2015). Ekspluatatsijni vlastyvosti avtotransportnykh zasobiv. Manevrenist'. Kerovanist'. Stijkist' [Operational properties of motor vehicles. Maneuverability. Controllability. Stability]. (Vols. 1-3; Vol. 3). LANDON-KhKhI [in Ukrainian].

9. Podryhalo, M. A. & Korobko, A. I. (2009). Vplyv bortovoi nerivnomirnosti hal'mivnykh syl na vidkhylennia avtomobilia [The effect of on-board non-uniformity of braking forces on vehicle deflection]. Avtomobil'nyj transport - Automobile transport, 24, 33-36 [in Ukrainian].

10. Sakhno, V.P. et al. (2014). Ekspluatatsijni vlastyvosti avtotransportnykh zasobiv. Plavnist' khodu ta prokhidnist' avtotransportnykh zasobiv [Operational properties of motor vehicles. Smoothness of movement and passability of motor vehicles]. (Vols. 1-3; Vol. 2). Vyd-vo «Noulidzh» [in Ukrainian].


Copyright (c) 2024 П.Б. Прогній, Р.В. Чорний, О.В. Чорна, М.В. Буряк, В.С. Колодій, І.Є. Величенко, Ю.М. Петришин