DOI: https://doi.org/10.32515/2664-262X.2023.8(39).1.153-164
Cинтез підвіски автотранспортних засобів
Об авторах
Ів.Б. Гевко, професор, доктор технічних наук, Тернопільський національний технічний університет імені Івана Пулюя, м. Тернопіль, Україна, e-mail: gevkoivan1@ukr.net, ORCID ID: 0000-0001-5170-0857
О.Л. Ляшук, професор, доктор технічних наук, Тернопільський національний технічний університет імені Івана Пулюя, м. Тернопіль, Україна, e-mail: oleglashuk@ukr.net, ORCID ID: 0000-0003-4881-8568
Р.М. Рогатинський, професор, доктор технічних наук, Тернопільський національний технічний університет імені Івана Пулюя, м. Тернопіль, Україна, ORCID ID: 0000-0001-8536-4599
А.Й. Матвіїшин, доцент, кандидат економічних наук, Тернопільський національний технічний університет імені Івана Пулюя, м. Тернопіль, Україна, e-mail: anatolij.matviisin@gmail.com, ORCID ID: 0000-0002-3879-1392
Р.В. Хорошун, асистент, Тернопільський національний технічний університет імені Івана Пулюя, м. Тернопіль, Україна, e-mail: Roman_086@ukr.net, ORCID ID: 0000-0002-1862-7640
Анотація
З метою створення прогресивних конструкцій автомобільних амортизаторів, які б забезпечували підвищений комфорт і безпеку водіння за рахунок поглинання ударів і коливань, що виникають під час руху по дорозі, нами було проведено їх структурно-схемний синтез методом ієрархічних груп за допомогою морфологічного аналізу. Загальна кількість базових генерованих варіантів підвіски автотранспортного засобу становитиме 167 варіантів, а кількість базових варіантів в залежності від типу амортизаційного принципу коливатиметься у межах від 96 до 148 варіантів. Використовуючи даний метод синтезу нами було розроблено і досліджено конструкцій гідропневматичних амортизаторів з активним пневмобалоном та демпфуючими елементами, які у порівнянні з традиційними стійками володіли високою адаптивністю та вібраційною стійкістю.
Ключові слова
структурно-схемний синтез, адаптивна підвіска, автотранспортний засіб, конструктивні ознаки елементів, морфологічний аналіз
Повний текст:
PDF
Посилання
1. Hevko, I.B., Rohatyns'kyj, R.M., Levkovych, M.H., Klendij, V.M. & Hupka, V.V. (2021). Strukturnyj syntez hal'mivnykh system z tekhniko-ekonomichnym obgruntuvanniam [Structural synthesis of braking systems with technical and economic justification]. Naukovi notatky : Mizhvuzivs'kyj zbirnyk Scientific notes: interuniversity collection, Issue 71, 228-233 [in Ukrainian].
2. Kuznetsov Yu.M. & Skliarov R.A. (2004). Prohnozuvannia rozvytku tekhnichnykh system [Forecasting the development of technical systems]. Yu. M. Kuznetsova (Eds.). Kyiv : TOV «ZMOK». PP «HNOZIS» [in Ukrainian].
3. Mandryka, V. R. & Shlykova, V.H. (2013). Kerovanist' i stijkist' rukhu avtomobilia V klasu z systemoiu [Controllability and stability of the car in class B with the system]. Visnyk NTU "KhPI" Bulletin of NTU "Khpi", № 31 (1004), 60-65 [in Ukrainian].
4. Odryn V.M. & Kartavov S.S. (1977). Morfolohycheskyj analyz system: Postroenye morfolohycheskykh matryts [Morphological analysis of systems: Construction of morphological matrices] . Kyiv : Naukova dumka [in Ukrainian].
5. Pavlenko, V.M. & Kryvoruchko, O.O. (2014). Suchasnyj stan rozvytku aktyvnykh pidvisok lehkovykh avtomobiliv [The current state of development of active suspensions of passenger cars]. Visnyk NTU "KhPI" Bulletin of NTU "Khpi", № 9 (1052, 54-60 [in Ukrainian].
6. Hevko, B.M., Lutsiv, I.V, Hevko, I.B., Komar, R.V. & Dubyniak, T.S. (2019). Pruzhno-zapobizhni mufty: konstruktsii, rozrakhunok, doslidzhennia [Spring-safety couplings: designs, calculation, research]. Ternopil': FOP Palianytsia V. A. [in Ukrainian].
7. Rohatyns'kyj, R.M., Liashuk, O.L., Hevko, I.B., Khoroshun, R.V. & Bryksa, A.O. (2023). Model' obhonu avtomobilem na priamij trasi [A model of overtaking by a car on a straight track]. Increasing the reliability and efficiency of machines, processes and systems: V Mizhnarodnoi nauk.-prakt. konf. (19 -21 kvitnia 2023 r., Kropyvnyts'kyj) (Pp. 17-20), Kropyvnyts'kyj [in Ukrainian].
8. Stend dlia doslidzhennia kharakterystyk pidvisky avtomobilia [A stand for researching the characteristics of a car's suspension]: pat. 148601 Ukraina: MPK G01N 17/00 (2021.01). № u202101835; zaiavl. 07.04.21; opubl. 26.08.21, Biul. № 34 [in Ukrainian].
9. Stend dlia doslidzhennia kharakterystyk pidvisky avtomobilia [Stand for researching the characteristics of the car suspension]: pat. 150771 Ukraina: MPK G01N 3/00, F16D 65/00. № u202106434; zaiavl. 15.11.21; opubl. 13.04. 22, Biul. № 15 [in Ukrainian].
10. Gysen B. L. J. & Janssen J. L. G. (2016). Active Electromagnetic Suspension System for Improved Vehicle Dynamics. IEEE Transactions On Vehicular Technology, 59, 3. Pp.1156 – 1163 [in English].
11. Liashuk, O., Hevko, I., Hud, V., Khoroshun, R., Hevko, B., Matviishyn, A. & Sipravska, M. (2022). Stands for car suspension research. Bulletin of Lviv National Environmental University. Agroengineering Research, No. 26, 93-103 [in English].
12. Martins, J. Esteves, F. P. da Silva, &Verdelho, P. (2015). Electromagnetics hybrid activepassive vehicle suspension system. Technical University of Lisbon. Lisbon, Portugal [in English].
13. Sokil, B., Lyashuk, O., Sokil, M., Vovk, Y., Lebid, I., Hevko, I., Levkovych, M., Khoroshun, R. & Matviyishyn, A. (2022). Methodology of Force Parameters Justification of the Controlled Steering Wheel Suspension. COMMUNICATIONS, Vol. 24, № 3, P. 247-258 [in English].
14. Mohammed Bello M., Babawuro A. Y. & Fatai S., (2015). Active suspension force control with electro-hydrolic actuator dynamics. ARPN Journal of Engineering and Applied Sciences, 10, 23, pp.17327 – 17331 [in English].
15. Popp, K. & Schiehlen, W. (2010). Ground vehicle dynamics. Berlin, Heidelberg: Springer Berlin Heidelberg, 396 pp. [in English].
16. Rosli, R., Mailah, M. & Priyandoko, G. (2014). Active Suspension System for Passenger Vehicle using Active Force Control with Iterative Learning Algorithm. WSEAS Transactions on Systems and Control, 9, 2, pp.120 – 127 [in English].
17. Schramm, D., Hiller, M. & Bardini, R. (2014). Vehicle dynamics. Berlin, Heidelberg: Springer Berlin Heidelberg, 396 pp. [in English].
18. Taghavifar, H. & Mardani, A. (2016). Off-road vehicle dynamics. Cham: Springer International Publishing [in English].
Пристатейна бібліографія ГОСТ
- Структурний синтез гальмівних систем з техніко-економічним обґрунтуванням / І.Б. Гевко та ін. Наукові нотатки: міжвуз. зб. 2021. Вип. 71. С. 228-233.
- Кузнецов Ю.М., Скляров Р.А. Прогнозування розвитку технічних систем ; під заг. ред. Ю. М. Кузнецова. К. : ТОВ «ЗМОК». ПП «ГНОЗІС», 2004. 323 с.
- Мандрика В.Р., Шликова В.Г. Керованість і стійкість руху автомобіля В класу з системою. Вісник НТУ "ХПІ". 2013. № 31 (1004). С. 60-65.
- Одрин В.М., Картавов С.С. Морфологический анализ систем: Построение морфологических матриц . К. : Наукова думка, 1977. 183 с.
- Павленко В.М., Криворучко О.О. Сучасний стан розвитку активних підвісок легкових автомобілів. Вісник НТУ "ХПІ". 2014. № 9 (1052). С. 54-60.
- Пружно-запобіжні муфти: конструкції, розрахунок, дослідження / Б.М. Гевко та ін. Тернопіль: ФОП Паляниця В. А., 2019. 200 с.
- Рогатинський Р.М. та ін. Модель обгону автомобілем на прямій трасі . Підвищення надійності і ефективності машин, процесів і систем : матеріали V Міжнародної наук.-практ. конф., 2023. (19 -21 квітня 2023 р.) . С. 17-20.
- Стенд для дослідження характеристик підвіски автомобіля: пат. 148601 Україна: МПК G01N 17/00 (2021.01). № u202101835; заявл. 07.04.21; опубл. 26.08.21, Бюл. № 34.
- Стенд для дослідження характеристик підвіски автомобіля: пат. 150771 Україна: МПК G01N 3/00, F16D 65/00. № u202106434; заявл. 15.11.21; опубл. 13.04. 22, Бюл. № 15.
- Gysen B. L. J., Janssen J. L. G. Active Electromagnetic Suspension System for Improved Vehicle Dynamics. IEEE Transactions On Vehicular Technology, 59, 3, pp.1156 – 1163 (2016)
- Liashuk O., Hevko I., Hud V., Khoroshun R., Hevko B., Matviishyn A., Sipravska M. Stands for car suspension research. Bulletin of Lviv National Environmental University. Agroengineering Research, No. 26 (2022). С 93-103.
- I. Martins, J. Esteves, F. P. da Silva, P. Verdelho, Electromagnetics hybrid activepassive vehicle suspension system. Technical University of Lisbon. Lisbon, Portugal . 2015.
- Methodology of Force Parameters Justification of the Controlled Steering Wheel Suspension. B. Sokil, O. Lyashuk, M. Sokil, Y. Vovk, I. Lebid, I. Hevko, M. Levkovych, R. Khoroshun, A. Matviyishyn. COMMUNICATIONS, 2022. Vol. 24, № 3, P. 247-258.
- Mohammed Bello M., Babawuro A. Y., Fatai S., Active suspension force control with electro-hydrolic actuator dynamics. ARPN Journal of Engineering and Applied Sciences. 10, 23, pp.17327 – 17331 (2015)
- Popp K., Schiehlen W. Ground vehicle dynamics. Berlin, Heidelberg: Springer Berlin Heidelberg, 2010. 396 pp.
- Rosli R., Mailah M., Priyandoko G. Active Suspension System for Passenger Vehicle using Active Force Control with Iterative Learning Algorithm. WSEAS Transactions on Systems and Control. 9, 2, pp.120 – 127 (2014)
- Schramm D., Hiller M., Bardini R. Vehicle dynamics. Berlin, Heidelberg: Springer Berlin Heidelberg, 2014. 396 pp.
- Taghavifar H., Mardani A. Off-road vehicle dynamics. Cham: Springer International Publishing, 2016. 396 рp.
Copyright (c) 2023 І.Б. Гевко, О.Л. Ляшук, Р.М. Рогатинський, А.Й. Матвіїшин, Р.В. Хорошун
Cинтез підвіски автотранспортних засобів
Об авторах
Ів.Б. Гевко, професор, доктор технічних наук, Тернопільський національний технічний університет імені Івана Пулюя, м. Тернопіль, Україна, e-mail: gevkoivan1@ukr.net, ORCID ID: 0000-0001-5170-0857
О.Л. Ляшук, професор, доктор технічних наук, Тернопільський національний технічний університет імені Івана Пулюя, м. Тернопіль, Україна, e-mail: oleglashuk@ukr.net, ORCID ID: 0000-0003-4881-8568
Р.М. Рогатинський, професор, доктор технічних наук, Тернопільський національний технічний університет імені Івана Пулюя, м. Тернопіль, Україна, ORCID ID: 0000-0001-8536-4599
А.Й. Матвіїшин, доцент, кандидат економічних наук, Тернопільський національний технічний університет імені Івана Пулюя, м. Тернопіль, Україна, e-mail: anatolij.matviisin@gmail.com, ORCID ID: 0000-0002-3879-1392
Р.В. Хорошун, асистент, Тернопільський національний технічний університет імені Івана Пулюя, м. Тернопіль, Україна, e-mail: Roman_086@ukr.net, ORCID ID: 0000-0002-1862-7640
Анотація
Ключові слова
Повний текст:
PDFПосилання
1. Hevko, I.B., Rohatyns'kyj, R.M., Levkovych, M.H., Klendij, V.M. & Hupka, V.V. (2021). Strukturnyj syntez hal'mivnykh system z tekhniko-ekonomichnym obgruntuvanniam [Structural synthesis of braking systems with technical and economic justification]. Naukovi notatky : Mizhvuzivs'kyj zbirnyk Scientific notes: interuniversity collection, Issue 71, 228-233 [in Ukrainian].
2. Kuznetsov Yu.M. & Skliarov R.A. (2004). Prohnozuvannia rozvytku tekhnichnykh system [Forecasting the development of technical systems]. Yu. M. Kuznetsova (Eds.). Kyiv : TOV «ZMOK». PP «HNOZIS» [in Ukrainian].
3. Mandryka, V. R. & Shlykova, V.H. (2013). Kerovanist' i stijkist' rukhu avtomobilia V klasu z systemoiu [Controllability and stability of the car in class B with the system]. Visnyk NTU "KhPI" Bulletin of NTU "Khpi", № 31 (1004), 60-65 [in Ukrainian].
4. Odryn V.M. & Kartavov S.S. (1977). Morfolohycheskyj analyz system: Postroenye morfolohycheskykh matryts [Morphological analysis of systems: Construction of morphological matrices] . Kyiv : Naukova dumka [in Ukrainian].
5. Pavlenko, V.M. & Kryvoruchko, O.O. (2014). Suchasnyj stan rozvytku aktyvnykh pidvisok lehkovykh avtomobiliv [The current state of development of active suspensions of passenger cars]. Visnyk NTU "KhPI" Bulletin of NTU "Khpi", № 9 (1052, 54-60 [in Ukrainian].
6. Hevko, B.M., Lutsiv, I.V, Hevko, I.B., Komar, R.V. & Dubyniak, T.S. (2019). Pruzhno-zapobizhni mufty: konstruktsii, rozrakhunok, doslidzhennia [Spring-safety couplings: designs, calculation, research]. Ternopil': FOP Palianytsia V. A. [in Ukrainian].
7. Rohatyns'kyj, R.M., Liashuk, O.L., Hevko, I.B., Khoroshun, R.V. & Bryksa, A.O. (2023). Model' obhonu avtomobilem na priamij trasi [A model of overtaking by a car on a straight track]. Increasing the reliability and efficiency of machines, processes and systems: V Mizhnarodnoi nauk.-prakt. konf. (19 -21 kvitnia 2023 r., Kropyvnyts'kyj) (Pp. 17-20), Kropyvnyts'kyj [in Ukrainian].
8. Stend dlia doslidzhennia kharakterystyk pidvisky avtomobilia [A stand for researching the characteristics of a car's suspension]: pat. 148601 Ukraina: MPK G01N 17/00 (2021.01). № u202101835; zaiavl. 07.04.21; opubl. 26.08.21, Biul. № 34 [in Ukrainian].
9. Stend dlia doslidzhennia kharakterystyk pidvisky avtomobilia [Stand for researching the characteristics of the car suspension]: pat. 150771 Ukraina: MPK G01N 3/00, F16D 65/00. № u202106434; zaiavl. 15.11.21; opubl. 13.04. 22, Biul. № 15 [in Ukrainian].
10. Gysen B. L. J. & Janssen J. L. G. (2016). Active Electromagnetic Suspension System for Improved Vehicle Dynamics. IEEE Transactions On Vehicular Technology, 59, 3. Pp.1156 – 1163 [in English].
11. Liashuk, O., Hevko, I., Hud, V., Khoroshun, R., Hevko, B., Matviishyn, A. & Sipravska, M. (2022). Stands for car suspension research. Bulletin of Lviv National Environmental University. Agroengineering Research, No. 26, 93-103 [in English].
12. Martins, J. Esteves, F. P. da Silva, &Verdelho, P. (2015). Electromagnetics hybrid activepassive vehicle suspension system. Technical University of Lisbon. Lisbon, Portugal [in English].
13. Sokil, B., Lyashuk, O., Sokil, M., Vovk, Y., Lebid, I., Hevko, I., Levkovych, M., Khoroshun, R. & Matviyishyn, A. (2022). Methodology of Force Parameters Justification of the Controlled Steering Wheel Suspension. COMMUNICATIONS, Vol. 24, № 3, P. 247-258 [in English].
14. Mohammed Bello M., Babawuro A. Y. & Fatai S., (2015). Active suspension force control with electro-hydrolic actuator dynamics. ARPN Journal of Engineering and Applied Sciences, 10, 23, pp.17327 – 17331 [in English].
15. Popp, K. & Schiehlen, W. (2010). Ground vehicle dynamics. Berlin, Heidelberg: Springer Berlin Heidelberg, 396 pp. [in English].
16. Rosli, R., Mailah, M. & Priyandoko, G. (2014). Active Suspension System for Passenger Vehicle using Active Force Control with Iterative Learning Algorithm. WSEAS Transactions on Systems and Control, 9, 2, pp.120 – 127 [in English].
17. Schramm, D., Hiller, M. & Bardini, R. (2014). Vehicle dynamics. Berlin, Heidelberg: Springer Berlin Heidelberg, 396 pp. [in English].
18. Taghavifar, H. & Mardani, A. (2016). Off-road vehicle dynamics. Cham: Springer International Publishing [in English].
Пристатейна бібліографія ГОСТ
- Структурний синтез гальмівних систем з техніко-економічним обґрунтуванням / І.Б. Гевко та ін. Наукові нотатки: міжвуз. зб. 2021. Вип. 71. С. 228-233.
- Кузнецов Ю.М., Скляров Р.А. Прогнозування розвитку технічних систем ; під заг. ред. Ю. М. Кузнецова. К. : ТОВ «ЗМОК». ПП «ГНОЗІС», 2004. 323 с.
- Мандрика В.Р., Шликова В.Г. Керованість і стійкість руху автомобіля В класу з системою. Вісник НТУ "ХПІ". 2013. № 31 (1004). С. 60-65.
- Одрин В.М., Картавов С.С. Морфологический анализ систем: Построение морфологических матриц . К. : Наукова думка, 1977. 183 с.
- Павленко В.М., Криворучко О.О. Сучасний стан розвитку активних підвісок легкових автомобілів. Вісник НТУ "ХПІ". 2014. № 9 (1052). С. 54-60.
- Пружно-запобіжні муфти: конструкції, розрахунок, дослідження / Б.М. Гевко та ін. Тернопіль: ФОП Паляниця В. А., 2019. 200 с.
- Рогатинський Р.М. та ін. Модель обгону автомобілем на прямій трасі . Підвищення надійності і ефективності машин, процесів і систем : матеріали V Міжнародної наук.-практ. конф., 2023. (19 -21 квітня 2023 р.) . С. 17-20.
- Стенд для дослідження характеристик підвіски автомобіля: пат. 148601 Україна: МПК G01N 17/00 (2021.01). № u202101835; заявл. 07.04.21; опубл. 26.08.21, Бюл. № 34.
- Стенд для дослідження характеристик підвіски автомобіля: пат. 150771 Україна: МПК G01N 3/00, F16D 65/00. № u202106434; заявл. 15.11.21; опубл. 13.04. 22, Бюл. № 15.
- Gysen B. L. J., Janssen J. L. G. Active Electromagnetic Suspension System for Improved Vehicle Dynamics. IEEE Transactions On Vehicular Technology, 59, 3, pp.1156 – 1163 (2016)
- Liashuk O., Hevko I., Hud V., Khoroshun R., Hevko B., Matviishyn A., Sipravska M. Stands for car suspension research. Bulletin of Lviv National Environmental University. Agroengineering Research, No. 26 (2022). С 93-103.
- I. Martins, J. Esteves, F. P. da Silva, P. Verdelho, Electromagnetics hybrid activepassive vehicle suspension system. Technical University of Lisbon. Lisbon, Portugal . 2015.
- Methodology of Force Parameters Justification of the Controlled Steering Wheel Suspension. B. Sokil, O. Lyashuk, M. Sokil, Y. Vovk, I. Lebid, I. Hevko, M. Levkovych, R. Khoroshun, A. Matviyishyn. COMMUNICATIONS, 2022. Vol. 24, № 3, P. 247-258.
- Mohammed Bello M., Babawuro A. Y., Fatai S., Active suspension force control with electro-hydrolic actuator dynamics. ARPN Journal of Engineering and Applied Sciences. 10, 23, pp.17327 – 17331 (2015)
- Popp K., Schiehlen W. Ground vehicle dynamics. Berlin, Heidelberg: Springer Berlin Heidelberg, 2010. 396 pp.
- Rosli R., Mailah M., Priyandoko G. Active Suspension System for Passenger Vehicle using Active Force Control with Iterative Learning Algorithm. WSEAS Transactions on Systems and Control. 9, 2, pp.120 – 127 (2014)
- Schramm D., Hiller M., Bardini R. Vehicle dynamics. Berlin, Heidelberg: Springer Berlin Heidelberg, 2014. 396 pp.
- Taghavifar H., Mardani A. Off-road vehicle dynamics. Cham: Springer International Publishing, 2016. 396 рp.
Copyright (c) 2023 І.Б. Гевко, О.Л. Ляшук, Р.М. Рогатинський, А.Й. Матвіїшин, Р.В. Хорошун