DOI: https://doi.org/10.32515/2664-262X.2021.4(35).221-231

Оцінка сценаріїв сталого розвитку транспортних систем міст з автомобіле-орієнтованою мобільністю

О. В. Россолов, С. Е. Лифенко

Об авторах

О. В. Россолов, доцент, кандидат технічних наук, Харківський національний університет міського господарства імені О. М. Бекетова, м. Харків, Україна, e-mail: rossolovalex@gmail.com, ORCID ID: 0000-0003-1495-0173

С. Е. Лифенко, магістрант, Харківський національний університет міського господарства імені О. М. Бекетова, м. Харків, Україна

Анотація

В статті представлено результати експериментальних досліджень з розробки сценаріїв сталого транспортного обслуговування населення міст. Зроблено акцент на автомобіле-орієнтовану мобільність, яка є небажаною з точки зору плану сталої мобільності. Розроблено модель транспортної пропозиції, яка враховує пропускну спроможність вуличної дорожньої мережі міста Бровари. Поряд з цим проведено моделювання попиту на транспортне обслуговування з імплементацією процедури агрегування площі жилої забудови міста. Проведено оцінку альтернативних сценаріїв транспортного обслуговування, які відрізняються рівнем жорсткості заходів щодо обмежень на пересування в центральній частині міста.

Ключові слова

автомобіле-орієнтована мобільність, модель транспортного попиту, модель транспортної пропозиції, екологічний ефект

Повний текст:

PDF

Посилання

1. Guidelines for Developing and Implementing a Sustainable Urban Mobility Plan, Consult Rupprecht, 2019. №2. P. 166 [in English].

2. Morris, D., Enoch, M., Pitfield, D. & Ison, S. (2009). Car-free development through UK community travel plans . Urban Design and Planning. 162. P. 19-27 [in English].

3. Khreis, H. & Nieuwenhuijsen, M. J. (2016). Car free cities: Pathway to healthy urban living. Environment International. 94. P. 251-262 [in English].

4. Curtis, C. (2008). Planning for sustainable accessibility: The implementation challenge. Transport Policy. 15. P. 104-112 [in English].

5. Papa, E. & Bertolini, L. (2015). Accessibility and Transit-Oriented Development in European metropolitan areas. Journal of Transport Geography. 47. Р. 70-83 [in English].

6. Rossolov, A., Naumov, V., Popova, N., Vakulenko, E. & Levchenko, O. (2021). Estimation of transport accessibility in case of rational transport hub location . Transport. 36(1). P. 1-12 [in English].

7. Wu S.-s., Zhuang Y., Chen J., Wang W., Bai Y. & Lo S.-m. (2019). Rethinking bus-to-metro accessibility in new town development: Case studies in Shanghai . Cities. 94. Р. 211-224 [in English].

8. Hickman, R., Hall, P. & Banister, D. (2013). Planning more for sustainable mobility. Journal of Transport Geography. 33. 210-2019 [in English].

9. Yang H. & Bell, M. G H. (1998). Models and algorithms for road network design: a review and some new developments. Transport Reviews. 18. Р. 257-278 [in English].

10. Kenworthy, J. & Hu, G. (2002). Transport and urban form in Chinese cities: An international comparative and policy perspective with implications for sustainable urban transport in China. The Planning Review. 38. Р. 4-14 [in English].

11. Koike, H. (2014). Mobility perspective for a local city in Japan. IATSS Research. 38. Р. 32-39[in English].

12. G. Invernizzi et al. (2011). Measurement of black carbon concentration as an indicator of air quality benefits of traffic restriction policies within the ecopass zone in Milan, Italy . Atmospheric Environment. 45. Р. 3522-3527 [in English].

13. Horbachov, P. & Rossolov, A. (2012). Modelirovanie sprosa na uslugi passazhirskogo marshrutnogo transporta v krupnykh gorodakh: monografiya [Modeling the demand for passenger route transport services in large cities]. Khar`kov [in Russian].

14. Braess, D. (1969). Über ein Paradoxon aus der Verkehrsplanung. Unternehmensforschung. 12, 258-268 [in Germanin].

15. Carlton I. Histories of Transit-Oriented Development: Perspectives on the Development of the TOD Concept, Working Paper. 2009. No. 2009,02. University of California, Institute of Urban and Regional Development (IURD), Berkeley, CA [in English].

16. Krystopchuk, М. (2021). Otsinka parametriv staloi miskoi mobilnosti. Inzhynirynh kryz ta ryzykiv transportnykh posluh – Crisis and Risk Engineering for Transport Services : zb. dopovidei Mizhnar. naukovo-metod. konf. P. 355-362 [in Ukrainian].

Пристатейна бібліографія ГОСТ

  • Guidelines for Developing and Implementing a Sustainable Urban Mobility Plan, Consult Rupprecht, 2019. №2. P. 166.
  • Car-free development through UK community travel plans / D. Morris, M. Enoch, D. Pitfield, S. Ison. Urban Design and Planning. 2009. №162. P. 19-27
  • Khreis H., Nieuwenhuijsen M. J. Car free cities: Pathway to healthy urban living. Environment International. 2016. №94. P. 251-262.
  • Curtis C. Planning for sustainable accessibility: The implementation challenge. Transport Policy. 2008. №15. P. 104-112.
  • Papa E., Bertolini L. Accessibility and Transit-Oriented Development in European metropolitan areas. Journal of Transport Geography. 2015. №47. Р. 70-83.
  • Estimation of transport accessibility in case of rational transport hub location / A. Rossolov, V. Naumov, N. Popova, E. Vakulenko, O. Levchenko. Transport. 2021. №36(1). P. 1-12
  • Rethinking bus-to-metro accessibility in new town development: Case studies in Shanghai / S.-s. Wu, Y. Zhuang, J. Chen, W. Wang, Y. Bai, S.-m. Lo . Cities. 2019. №94. Р. 211-224.
  • Hickman R., Hall P., Banister D. Planning more for sustainable mobility. Journal of Transport Geography. 2013. №33. 210-2019.
  • Yang H., Bell, M. G H. Models and algorithms for road network design: a review and some new developments. Transport Reviews. 1998. №18. Р. 257-278.
  • Kenworthy J., Hu G. Transport and urban form in Chinese cities: An international comparative and policy perspective with implications for sustainable urban transport in China. The Planning Review. 2002. №38. Р. 4-14.
  • Koike H. Mobility perspective for a local city in Japan. IATSS Research. 2014. №38. Р. 32-39.
  • Measurement of black carbon concentration as an indicator of air quality benefits of traffic restriction policies within the ecopass zone in Milan, Italy / G. Invernizzi, A. Ruprecht, R. Mazza, C. De Marco, G. Mocnik, C. Sioutas, D. Westerdahl . Atmospheric Environment. 2011. №45. Р. 3522-3527.
  • Горбачёв П. Ф., Россолов А. В. Моделирование спроса на услуги пассажирского маршрутного транспорта в крупных городах: монография. Харьков. 2012. 152 с.
  • D. Braess, Über ein Paradoxon aus der Verkehrsplanung. Unternehmensforschung. 1969. №12, 258-268.
  • Carlton I. Histories of Transit-Oriented Development: Perspectives on the Development of the TOD Concept, Working Paper. 2009. No. 2009,02. University of California, Institute of Urban and Regional Development (IURD), Berkeley, CA
  • Кристопчук, М. Є. Оцінка параметрів сталої міської мобільності. Інжиніринг криз та ризиків транспортних послуг = Crisis and Risk Engineering for Transport Services : зб. доповідей Міжнар. науково-метод. конф. 2021. С. 355-362.

  • Copyright (c) 2021 О. В. Россолов, С. Е. Лифенко