DOI: https://doi.org/10.32515/2664-262X.2024.9(40).2.136-145
Research of braking dynamics of a road train
About the Authors
Pavlo Prohnii, Senior Lecturer, Western Ukrainian National University, Ternopil, Ukraine, e-mail: p.prohnii@wunu.edu.ua
Danylo Popovych, student of higher education, Ternopil National Medical University named after I.Ya. Gorbachevskii, Ternopil, Ukraine
Olha Chorna,, Associate Professor, PhD in Economics (Candidate of Economics Sciences), Western Ukrainian National University, Ternopil, Ukraine, e-mail: o.romanyshyn@wunu.edu.ua, ORCID ID: 0000-0002-4204-1551
Ruslan Rozum, Associate Professor, PhD in Technics (Candidate of Technics Sciences), Western Ukrainian National University, Ternopil, Ukraine, e-mail: rozoom_ruslan@ukr.net, ORCID ID: 0000-0001-7812-8248
Mykola Buriak, Associate Professor, PhD in Technics (Candidate of Technics Sciences), Western Ukrainian National University, Ternopil, Ukraine, е-mail : m.buriak@wunu.edu.ua, ORCID ID: 0000-0001-5332-1498
Vitalii Biriuchynskyi, рost-graduate, Western Ukrainian National University, Ternopil, Ukraine
Mykhailo Bashutskyi, рost-graduate, Western Ukrainian National University, Ternopil, Ukraine
Abstract
The article analyzes the dynamic characteristics of the braking process of a two-link road train during straight and curvilinear movement. It has been proven that the greatest indicator of the efficiency of the braking process of a road train is observed during full loading of all axles, that is, when all wheels are on the verge of blocking at the same time, and the stability of the movement of the road train in the braking mode depends on the proportionality of the braking forces to the value of the normal reactions on each wheel and the nature of the interaction of the links in the support-coupling device. Dependencies for calculating the value of the normal reactions acting on the wheels of the vehicle have been obtained. It was established that when the weight of the semi-trailer changes, the largest additional load occurs on the axle of the semi-trailer, the smallest - on the front axle of the tractor. During braking in the process of straight-line movement, with increased braking intensity, the load on the rear axle of the tractor, as well as the axles of the semi-trailer, is reduced by increasing the load on the front axle of the tractor. It should be noted that simultaneously with the unloading of the axles of the semi-trailer, there is an increase in the load on the support-coupling device of the vehicle, which, in turn, results in an increase in the load on the axles of the tractor. Braking dynamics of a road train in curvilinear movement shows that an increase in the intensity of braking is accompanied by a redistribution of the values of normal support reactions and additional loading of the front axle of the tractor. At the same time, a larger value of the normal reaction is characteristic of the wheels located on the outer circle relative to the center of rotation. This effect is explained by the influence of centrifugal forces. The maximum value of lateral deviation of normal support reactions is observed on the rear axle of the tractor.
Keywords
stability, braking, two-link road train, normal reactions of the bearing surface, straight-line motion, curved motion
Full Text:
PDF
References
1. Прикладна теорія руху автопоїзда / Сахно В. П., Поляков В. М., Шарай С. М., Босенко В. М. К. : НТУ, 2016. 232 с.
2. До визначення показників стійкості автопоїзда / Сахно В. П., Тімков О. М., Гуменюк П. О., Файчук М. І. Вісник Національного транспортного університету. 2013. Вип. 27. С. 31-39.
3. Кравчук П. М., Нілов Р. Ю., Бабін Ю. В. Нормування гальмівних властивостей колісних транспортних засобів в Україні. Науково-виробничий журнал Автомобільний транспорт: У реаліях міжнародного права. 2014. № 2(238). С. 8-10.
4. Сахно В. П., Поляков В. М., Тімков О. М. Стійкість сідельних автопоїздів з урахуванням кутів встановлення осей напівпричепа: монографія. К. : LAMBERT Academic Publishing, 2018. 156 с.
5. Heavy Truck Axle Alignment Evolution – From the Truck Manufacturer to the User. URL: http://papers.sae.org/933046.
6. Маневреність і гальмівні властивості колісних машин / Подригало М. А. та ін.; за ред. М. А. Подригало. Харків : ХНАДУ, 2003. 403 с.
7. Підвищення стійкості та керованості колісних машин в гальмівних режимах : монографія / Олександров Е. Е., Волков В. П., Волонцевич Д. О. та ін.; за ред. Д. О. Волонцевича. Харків : НТУ «ХПІ», 2007. 320 с.
8. Подригало М. А. Нове в теорії експлуатаційних властивостей автомобілів і тракторів : монографія. Харків. 2013. 220 с.
9. Прогній П. Б. До аналізу процесу гальмування сідельного автопоїзда без блокування коліс. Управління проектами, системний аналіз і логістика. 2014. Вип. 13. С. 139-146.
10. Прогній П. Б. Поліпшення стійкості автомобільного поїзда у гальмівному режимі : дис. ... канд. техн. наук : 05.22.02 / Київ, 2016. 176 c.
Citations
1. Sakhno, V. P., Poliakov, V. M., Sharaj, S. M. & Bosenko, V. M. (2016). Prykladna teoriia rukhu avtopoizda [Applied theory of road train movement]. Kyiv [in Ukrainian].
2. Sakhno, V. P., Timkov, O. M., Humeniuk, P. O. & Fajchuk M. I. (2013). Do vyznachennia pokaznykiv stijkosti avtopoizda [To determine the stability indicators of the road train]. Visnyk Natsional'noho transportnoho universytetu - Bulletin of the National Transport University 27, 31-39 [in Ukrainian].
3. Kravchuk, P. M., Nilov, R. Yu.& Babin, Yu. V. (2014). Normuvannia hal'mivnykh vlastyvostej kolisnykh transportnykh zasobiv v Ukraini [Standardization of braking properties of wheeled vehicles in Ukraine]. Naukovo-vyrobnychyj zhurnal Avtomobil'nyj transport: U realiiakh mizhnarodnoho prava - Scientific and industrial journal Automotive transport: In the realities of international law, 2(238), 8-10 [in Ukrainian].
4. Sakhno, V. P., Poliakov, V. M. & Timkov O. M. (2018). Stijkist' sidel'nykh avtopoizdiv z urakhuvanniam kutiv vstanovlennia osej napivprychepa [Stability of semi-trailer trucks taking into account the installation angles of semi-trailer axles]. Kyiv: LAMBERT Academic Publishing [in Ukrainian]
5. Fred Wheeler, Ellis Johnson Heavy (1993) Truck Axle Alignment Evolution – From the Truck Manufacturer to the User URL: http://papers.sae.org/933046 [in English].
6. Podryhalo, M. A. et al. (2003). Manevrenist' i hal'mivni vlastyvosti kolisnykh mashyn [6. Maneuverability and braking properties of wheeled vehicles]. Podryhalo M. A. (Ed). Kh.:KhNADU [in Ukrainian].
7. Oleksandrov, E. E., Volkov, V. P. & Volontsevych, D. O. et al. (2007). Pidvyschennia stijkosti ta kerovanosti kolisnykh mashyn v hal'mivnykh rezhymakh [Increasing the stability and controllability of wheeled vehicles in braking modes]. Volontsevych D. O. (Ed.). Kharkiv : NTU «KhPI» [in Ukrainian] .
8. Podryhalo, M. A. (2013). Nove v teorii ekspluatatsijnykh vlastyvostej avtomobiliv i traktoriv [New in the theory of operational properties of cars and tractors]. Kharkiv [in Ukrainian].
9. Prohnij, P. B. (2014). Do analizu protsesu hal'muvannia sidel'noho avtopoizda bez blokuvannia kolis [To the analysis of the braking process of a semi-trailer truck without locking the wheels]. Upravlinnia proektamy, systemnyj analiz i lohistyka - Project management, system analysis and logistics, 13, 139-146 [in Ukrainian]
10. Prohnij, P. B. (2016). Polipshennia stijkosti avtomobil'noho poizda u hal'mivnomu rezhymi [Improvement of lorry convoy stability in braking mode]. Candidate’s thesis. Kyiv [in Ukrainian].
Copyright (c) 2024 Pavlo Prohnii, Danylo Popovych, Olha Chorna, Ruslan Rozum, Mykola Buriak, Vitalii Biriuchynskyi, Mykhailo Bashutskyi
Research of braking dynamics of a road train
About the Authors
Pavlo Prohnii, Senior Lecturer, Western Ukrainian National University, Ternopil, Ukraine, e-mail: p.prohnii@wunu.edu.ua
Danylo Popovych, student of higher education, Ternopil National Medical University named after I.Ya. Gorbachevskii, Ternopil, Ukraine
Olha Chorna,, Associate Professor, PhD in Economics (Candidate of Economics Sciences), Western Ukrainian National University, Ternopil, Ukraine, e-mail: o.romanyshyn@wunu.edu.ua, ORCID ID: 0000-0002-4204-1551
Ruslan Rozum, Associate Professor, PhD in Technics (Candidate of Technics Sciences), Western Ukrainian National University, Ternopil, Ukraine, e-mail: rozoom_ruslan@ukr.net, ORCID ID: 0000-0001-7812-8248
Mykola Buriak, Associate Professor, PhD in Technics (Candidate of Technics Sciences), Western Ukrainian National University, Ternopil, Ukraine, е-mail : m.buriak@wunu.edu.ua, ORCID ID: 0000-0001-5332-1498
Vitalii Biriuchynskyi, рost-graduate, Western Ukrainian National University, Ternopil, Ukraine
Mykhailo Bashutskyi, рost-graduate, Western Ukrainian National University, Ternopil, Ukraine
Abstract
Keywords
Full Text:
PDFReferences
1. Прикладна теорія руху автопоїзда / Сахно В. П., Поляков В. М., Шарай С. М., Босенко В. М. К. : НТУ, 2016. 232 с.
2. До визначення показників стійкості автопоїзда / Сахно В. П., Тімков О. М., Гуменюк П. О., Файчук М. І. Вісник Національного транспортного університету. 2013. Вип. 27. С. 31-39.
3. Кравчук П. М., Нілов Р. Ю., Бабін Ю. В. Нормування гальмівних властивостей колісних транспортних засобів в Україні. Науково-виробничий журнал Автомобільний транспорт: У реаліях міжнародного права. 2014. № 2(238). С. 8-10.
4. Сахно В. П., Поляков В. М., Тімков О. М. Стійкість сідельних автопоїздів з урахуванням кутів встановлення осей напівпричепа: монографія. К. : LAMBERT Academic Publishing, 2018. 156 с.
5. Heavy Truck Axle Alignment Evolution – From the Truck Manufacturer to the User. URL: http://papers.sae.org/933046.
6. Маневреність і гальмівні властивості колісних машин / Подригало М. А. та ін.; за ред. М. А. Подригало. Харків : ХНАДУ, 2003. 403 с.
7. Підвищення стійкості та керованості колісних машин в гальмівних режимах : монографія / Олександров Е. Е., Волков В. П., Волонцевич Д. О. та ін.; за ред. Д. О. Волонцевича. Харків : НТУ «ХПІ», 2007. 320 с.
8. Подригало М. А. Нове в теорії експлуатаційних властивостей автомобілів і тракторів : монографія. Харків. 2013. 220 с.
9. Прогній П. Б. До аналізу процесу гальмування сідельного автопоїзда без блокування коліс. Управління проектами, системний аналіз і логістика. 2014. Вип. 13. С. 139-146.
10. Прогній П. Б. Поліпшення стійкості автомобільного поїзда у гальмівному режимі : дис. ... канд. техн. наук : 05.22.02 / Київ, 2016. 176 c.
Citations
1. Sakhno, V. P., Poliakov, V. M., Sharaj, S. M. & Bosenko, V. M. (2016). Prykladna teoriia rukhu avtopoizda [Applied theory of road train movement]. Kyiv [in Ukrainian].
2. Sakhno, V. P., Timkov, O. M., Humeniuk, P. O. & Fajchuk M. I. (2013). Do vyznachennia pokaznykiv stijkosti avtopoizda [To determine the stability indicators of the road train]. Visnyk Natsional'noho transportnoho universytetu - Bulletin of the National Transport University 27, 31-39 [in Ukrainian].
3. Kravchuk, P. M., Nilov, R. Yu.& Babin, Yu. V. (2014). Normuvannia hal'mivnykh vlastyvostej kolisnykh transportnykh zasobiv v Ukraini [Standardization of braking properties of wheeled vehicles in Ukraine]. Naukovo-vyrobnychyj zhurnal Avtomobil'nyj transport: U realiiakh mizhnarodnoho prava - Scientific and industrial journal Automotive transport: In the realities of international law, 2(238), 8-10 [in Ukrainian].
4. Sakhno, V. P., Poliakov, V. M. & Timkov O. M. (2018). Stijkist' sidel'nykh avtopoizdiv z urakhuvanniam kutiv vstanovlennia osej napivprychepa [Stability of semi-trailer trucks taking into account the installation angles of semi-trailer axles]. Kyiv: LAMBERT Academic Publishing [in Ukrainian]
5. Fred Wheeler, Ellis Johnson Heavy (1993) Truck Axle Alignment Evolution – From the Truck Manufacturer to the User URL: http://papers.sae.org/933046 [in English].
6. Podryhalo, M. A. et al. (2003). Manevrenist' i hal'mivni vlastyvosti kolisnykh mashyn [6. Maneuverability and braking properties of wheeled vehicles]. Podryhalo M. A. (Ed). Kh.:KhNADU [in Ukrainian].
7. Oleksandrov, E. E., Volkov, V. P. & Volontsevych, D. O. et al. (2007). Pidvyschennia stijkosti ta kerovanosti kolisnykh mashyn v hal'mivnykh rezhymakh [Increasing the stability and controllability of wheeled vehicles in braking modes]. Volontsevych D. O. (Ed.). Kharkiv : NTU «KhPI» [in Ukrainian] .
8. Podryhalo, M. A. (2013). Nove v teorii ekspluatatsijnykh vlastyvostej avtomobiliv i traktoriv [New in the theory of operational properties of cars and tractors]. Kharkiv [in Ukrainian].
9. Prohnij, P. B. (2014). Do analizu protsesu hal'muvannia sidel'noho avtopoizda bez blokuvannia kolis [To the analysis of the braking process of a semi-trailer truck without locking the wheels]. Upravlinnia proektamy, systemnyj analiz i lohistyka - Project management, system analysis and logistics, 13, 139-146 [in Ukrainian]
10. Prohnij, P. B. (2016). Polipshennia stijkosti avtomobil'noho poizda u hal'mivnomu rezhymi [Improvement of lorry convoy stability in braking mode]. Candidate’s thesis. Kyiv [in Ukrainian].